Cerita pasal taugeh lagi..x suka la dgr berita nie..

AWAS TAUGEH YANG KAMU MAKAN!!


Mesti ramai yang suka makan taugeh, nak pulak campur dalam char kuey teow? hmm rangup. Tapi mesti ingat, nak beli taugeh kena buat eksperimen dulu.

Kalau boleh jangan beli taugeh yang warnanya putih berseri tu. Beli sedikit sahaja dulu, dan jangan makan lagi. Sebaliknya simpan dulu untuk 3 hari. Kemudian cuba hidu bau taugeh tu lepas 3 hari.

Keputusan yang mungkin didapati: Lepas 3 hari bau taugeh itu hancing semacam, bermakna taugeh itu disiram dengan urine (air kencing), dengan tujuan untuk menjadikan warnanya putih berseri.

Oleh itu, belilah produk keluaran bumiputera. Kalau nak cari keluaran bumiputera, senang jer. Cari yang warna dia macam kekuningan dan cepat layu serta kurang rangup, sebabnya langsung tak guna urine sebagai baja...

Info ini didapati dari pegawai pejabat aku yang pernah buat lawatan ke pusat-pusat penanaman taugeh di beberapa negeri tertentu yang diusahakan oleh cha ya nun alif, siap ada bilik khas simpan urine sebagai bekalan untuk disiram pada pokok-pokok taugeh tersebut.

Kenapa taugeh jadi mangsa? Sebabnya taugeh ini sejenis pokok yang menyimpan air siraman bulat-bulat terus dalam batangnya, tidak seperti sayuran lain iaitu sayuran-sayuran berdaun hijau yang mengalami proses fotosintesis semasa proses penyerapa baja. Dengan erti kata lain, air siraman masuk ke dalam tanah dahulu sebelum diserap oleh akar dan selepas itu barulah proses fotosintesis berjalan untuk penyerapan zat-zat dari baja.

Tak macam taugeh dia serap terus ape yang kita siram sebab pertumbuhan tumbesaran bukan secara fotosintesis.. tu sebabnya kalau simpan dlm masa 3 hari bau dia wangiiiiiii semacham?

So bagitaulah kat sedara mara, kengkawan pasal nak mengenal taugeh-taugeh hancing dengan taugeh-taugeh bumiputera.



notahati: baru je berhajat nak jdkan sumber makanan yg termurah tahun depan..maka cm nie agak2 kene cancel le..

Ulasan

zaijb berkata…
betul ke?... kena test nie... tak pasal2 baja urine...

Thank for your info...
eiza in the house.. berkata…
zaijb
** tak pasti le kak..dpt dr email..kwn yg bg..ape pun kene test mcm yg akak ckp tu..:)
eiza in the house.. berkata…
zaijb
** akak privatekan blog akak ekk?..tak leh akses le..
zaijb berkata…
salam...

pasal blog tue... kat sebulan akak tutup sibuk sgt...
tp lama2 rindu lak nak buka blog tue... keje tetap sama makin bertambah byk lak hehe...
eiza in the house.. berkata…
zaijb
** tak per la kak..mana yg ptg dahulukan dulu..senang2 leh berblog lagi :)

selamat berweekend kak :)

Catatan popular daripada blog ini

perut ku oh mataku..