03 November 2009

Kalau sudah sampai seru...

KELANA JAYA: Terpaksa naik kapal terbang, itulah situasi kelam-kabut terpaksa dialami pasangan suami isteri dari Pasir Mas, Kelantan, apabila dimaklumkan layak menunaikan haji tiga hari sebelum tarikh pemergian mereka semalam.

Abdul Aziz Bilal Mat Tahar, 71, dan Halimah Husain, 60, terpaksa membeli harga tiket kapal terbang agak mahal berikutan kelewatan menerima maklumat terbabit.

Namun, kelewatan menerima maklumat itu tidak menghalang mereka membuat persediaan.

Abdul Aziz bekerja sebagai kakitangan stesen minyak, tidak mahu menyalahkan Tabung Haji kerana kelewatan berkenaan sebaliknya bersyukur diberi peluang menunaikan Rukun Islam kelima itu walaupun usia agak lanjut.

“Semua berlaku itu, pak cik percaya ujian daripada Allah...kalau sudah sampai seru apapun terjadi Dia pasti tunjukkan jalan menjadi tetamunya di sana.

“Kami tak kisah kerana terpaksa berbelanja agak mahal sedikit untuk datang ke sini (Kompleks Tabung Haji) yang penting impian pergi ke Tanah Suci tercapai,” katanya.

Pasangan berkenaan antara yang bertuah kerana mereka tidak perlu menunggu lebih lama mahupun membuat rayuan untuk pergi.


notahati: ku ingin kesana jua suatu masa nanti..insyAllah..amin.

13 ulasan:

Watierman berkata...

Alhamdulillah...rezeki..mereka bertuah...bukan senang nak jadi tetamu Allah!!Moga segala urusan mereka disana dipermudahkannya...Amin!

mamai berkata...

dugaan semoga dia mendapat haji makbrur

vidadarisakura berkata...

amin.hee

naz ilyn berkata...

salam... begitulah ketentuan Allah bila tiba masanya segalanya akan terjadi dan kita sebagai seorang insan haruslah bersyukur dan menerima segalanya dengan berlapang dada..

eiza in the house.. berkata...

Watierman
** tulah kak..rezeki dia org..dn sy jdkan cth dlm sy menghadapi saat2 yg perlukan pengorbanan sy dan keluarga..moga Allah izinkan dan berkati sy..amin.

mamai
** insyAllah..amin

Vidadarisakura
** mudah2n vee


nazilyn
** walikumsalam kak, byk pengajaran sy dpt dari cerita sebegini,wlpun sy bukanlah nak g haji..tp jd pnduan sy..

J@J@ / Bini The Rock berkata...

Semoga Pakcik tu dpt kerjakan Haji dgn sempurna...

tpt akak pun byk kes dpt surat dlm masa seminggu..maka kelam kabut la nak shopping brg segala kan!

Tapi ada jgk yg dah di bagi injection..but, surat tak sampai2 lagi..

Kena sabar!

eiza in the house.. berkata...

Jaja/Bini the rock
** betullah kak..kdg2 tak paham..nape lambat sgt suratnya..nasib mak abah dulu semua dah tau dr awal..mungkin lain org lain rezeki merekakan..moga dia org dpt haji makbrur..

azmi berkata...

tu semua ujian allah...minggu lepas dengar cerita dari boss yg dah pegi haji..dia kata benda2 macamni memang akan sentiasa berlaku..terutamnya di tanah suci mekah...dia ada cakap masa nak ke mina rasanya..bas yang pertama bertolak sampai paling lambat,siap sesat2 lagi....bas yg terakhir plak sampai awal..itulah kuasa allah..so dia kata apa pun berlaku jangan komplen pape..terima seadanya..amin...

eiza in the house.. berkata...

Azmi yusof
** ooo..mcm tu..dulu mak ayah pun nak ke Mina sampai kene jalan kaki sbb bas tak leh gerak..nasib sempat bermlm kat sna..

eddie dewanaga berkata...

InsyaAllah... satu hari nanti, kita berpeluang juga untuk memijakkan kaki ke tanah haram, bumi para anbiya itu.

neezareef berkata...

btl tu klu dh seru...tetap pg jugak..taun ni diorg tmbh quota kan tu yg ramai dpt last min tu

zedmagel berkata...

Salam Eiza,

Dalam kita menjalankan tuntutan ibadah, kekadang cabaran satu nikmat dari Allah SWT yang mungkin tidak terduga oleh kita, bersyukurlah.

eiza in the house.. berkata...

eddie dewanaga
** insyAllah bro..:)

neezareef
** tulah..semua kene prepare last minute..tp, janji semua dah siap lebih awal.

Zedmagel
** walikumsalam..

betul tu bro..nikmat dan kenangan yg tak dpt dilupakan...doakan eiza ye bro kat sna nanti..:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails