taugeh oh tauge..


menu tauge


Menu TAUGE untuk hidangan makan tengah hari mahupun makan malam sering kali dipandang sebelah mata oleh kebanyakan kita. Tauge dilihat sebagai hidangan yang langsung tidak menyelerakan. Tapi tahukah anda, tauge yang kerap kali menjadi pilihan terakhir untuk dijadikan sayur ini sebenarnya mempunyai banyak khasiat.

Tauge dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita. Pengambilan tauge oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan.

Bagaimanapun, khasiat tauge tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia.

Mengikut kajian yang dijalankan tauge sama ada dari jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia ya berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin (canavanine), sejenis asid yang amino. Kanavanin, dikatakan mampu melumpuhkan bibit kanser leukimia, usus besar dan pankreas.

Selain itu, tauge juga mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam tauge dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis)

Pengambilan tauge oleh wanita secara kerap dapat membantu mereka menghindar mereka dari kanser payudara, gangguan menjelang menstruasi,simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus.

Sewaktu kacang-kacang dicambahkan untuk dijadikan tauge secara umum kadar saponinya meningkat sehingga 450 peratus.

Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung, gara-gara kadar lemak darah yang tinggi dianjurkan lebih banyak mengambil tauge dalam menu harian mereka.

Saponi dalam tauge, menghalau "lemak jahat" LDL, tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL.

Selain sarat DNA, tauge padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA. Pelindungan ini menguatkan kesimpulan tauge merupakan sayuran yang membuat anda menjadi lebih muda.

Satu lagi khasiat tauge yang tidak kurang hebat adalah membantu membuang kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah yang menjadi tunjang utama tauge dalam memerangi sel kanser.

Apabila kotoran segera meniggalkan usus besar, tiada lagi zat-zat racun dalam kotoran yang yang dapat diserap tubuh. Ia akan mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang berseminya benih kanser.

Selepas membaca kebaikan sayur tauge janganlah ragu-ragu lagi untuk mengambilnya.
Jadi apalagi, siapa yg tak makan sayur meh la beramai2 makan sayur tauge utk kebaikan diri kita sendiri..siapa yg sehat nanti?....kita jugakkan..hehe

Ulasan

ku tak sempurna berkata…
aku mmg suka sayur... tauge antaranya..

masa time bljr dulu, tiap2 hr makan tauge... almaklumlaaaa... tauge murah skit .. :D
eiza in the house.. berkata…
ku tak sempurna
** tulah rase tahun depan, jd menu wajib eiza nie..save budgetkan..hehe
JiEjAh_DeEn berkata…
i luv taugeh ..
tp akak jarang masak sayur taugeh semata , but i luv taugeh byk² dlm mee/bihun goreng .

sooo yummy !!!
eiza in the house.. berkata…
Jeijah_Deen
** akak..cm mak eiza..suka mee hoon atau mee goreng atau ape yg ada letak taugeh atau daun2 bagai tu..klu leh semua dia nak bg perabis masuk dlm masakan tu..huhu
Hidemichi berkata…
kalau nasik bungkus selalu lah aku masukkan taugeh dengan harapan org kedai kira murah...
eiza in the house.. berkata…
Hidemichi
** like abg like adik la bro..sama la kita..rasenya tu la lauk sesuai utk nasi bungkus..hehe
eddie dewanaga berkata…
BELIA
BENCI
TAUGEH..!!
eiza in the house.. berkata…
eddie dewanaga
** belia mana tu bro..adakah dirimu..hehe..kantoi!!
KUNTONG berkata…
Saya x suka taugeh. Nanti kalau makan "kesereten" (Istilah German).
eiza in the house.. berkata…
Pakcik Kuntong
** nape pakcik tak makan..kan sayur yg paling sedap tu..jap je dah hancur..hehe

Catatan popular daripada blog ini

perut ku oh mataku..