02 April 2009

indahnya ciptaanMu..

Pelangi

- gambar dr wikipedia -

Pelangi merupakan fenomena optik dan meteorologi yang menghasilkan spektrum cahaya (hampir) selanjar di langit apabila matahari bersinar semasa hujan turun. Ia merupakan satu lengkung yang berwarna-warni dengan warna merah di lengkung paling luar dan ungu di lengkung paling dalam. Mengikut urutan, warnanya ialah merah, jingga, kuning, hijau, biru, indigo dan ungu.

Pelangi dihasilkan apabila cahaya terbias melalui titik air di udara. Sebab itulah pelangi selalu dapat dilihat selepas hujan. Ia berbentuk melengkung (bulat) kerana titisan air di udara berbentuk bulat/sfera. Namun biasanya bahagian bawah pelangi itu "terlindung" oleh bumi. Fenomena pelangi ini juga boleh dilihat dengan membelakangi matahari dan menyembur air pada hari yang cerah.


seperti pic yang aku ambil nie lah..Pelangi petang selepas ujan turun

snapan ku yg pertama.. first time ambik pic pelangi, pkai hp buyuk..selalu dok nengok smpai teleng2 kepale jerk...terkejut aku bila kete kancil merah tu tetiba lalu..almaklumlah...kan kat jalan raya mmg la byk keretakan..apelah aku nie..hehe

cantiknya dan indah sekali permandangan nie..sbb aku tgk pelangi tu smpai kebwh..aduhai makcik..bwk kereta pun sempat snap pic pelangi..poyos betul..

18 ulasan:

besi berkata...

nice view eiza........dlm kete sempat snap2 heheheh hati2 tau

sis_nita berkata...

haaa.. ni kan akak pon aderr nampak pelangi ari jumaat lepas masa lek kampung.. cantik beb.. akak dah snap guna henpon.. tapi gambar tak clear.. dari kejauhan nampak cam gelung putih jerr.. huhu!

eiza in the house.. berkata...

besi
* tq besi..masa nie kan klu nak tau tgh Q, nak masuk simpang..so lamalah gak nak tunggu..tu trigt kat hp cepat2
snap..hehe

sis_nita
* klu tak, boley kita share pic kan kak..takper..jumpa lagi chantek jgn lupa snap tau..:)

eddie dewanaga berkata...

gua suka lagu pelangi petang arwah sudirman dan pelangi jingga dari band crossfire!!

eiza in the house.. berkata...

eddie dewanaga
* pelangi bukan sekadar fenomena alam yg menarik saje ye..tp boleh di sulam manjadi lagu..kene cr nie lagu nie lepas nie..nak dgr best ke tak..:)

noey.rania berkata...

noi suka pelangi hehehe...

™سريسوفي berkata...

ikut cerita dongeng org tua zaman dulu, kalau kita tunjuk pelangi tu nanti tangan jadi kudung. hehehe

percayakah? TIDAK

a.b geldofg berkata...

memang cntik

eiza in the house.. berkata...

noey.rania
* kita pun sama..klu leh nak cr kat mana hujung pelangi tu tau..

srisufi
* sri, abis klu snap pic dia ape kan jd?..makcik kayo ker?...hehehe

a.b geldofg
* kau tiba bagaikan pelangi...
x bercahaya namun kau berseri...
tp cukup menghiburkan hati ini...

tau tak lagu ape?

a.b geldofg berkata...

apa tk tahu...tu lagi anak saudara pakcik hussin kan?

eiza in the house.. berkata...

a.b geldofg
*yer kot..maaf,kita tak tau..nie
pelangi jingga dari band crossfire
kita tak dpt cr kat youtube le..nak dgr sgt nie..;(

azmi yusof berkata...

comel dan cantik..comel orang yang ambik gambor pelangi yang cantik..

Rashid berkata...

eiza,
nampaknya eiza ada bakat jadi wartawan profesional ni.. sebabnya peka dan pantas snap gambar!! hehe.

Atan berkata...

cinta itu ibarat pelangi..indah di pandang namun sukar untuk di gapai..

naz ilyn berkata...

salam...
hidup ini bagai laskar pelangi...

chimera berkata...

kat kaki pelangi tu ada naga sedang jaga tempayan penuh mas.... - ikut cerita dongenglah...

eiza in the house.. berkata...

azmi yusof
* yerk ker..terima kaseh..:)

cikgu rashid
* kalu wartawan blog sendiri, boleh la cikgu..snap pic pun tgn terketaq2 nie..hehe

naz_ilyn
* ermm..betul juga tu..

chimera
* nape tak ckp awai2..klu tak cheq mai, tunggu kat bwh kaki pelangi tu...ada harta karun kan..hehehe

fiezabaiduri berkata...

suker suker..
bai pon suker tengok pelangi.
Subhanallah..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails