Hanya kerana pencungkil gigi-pikir2 kan lah

**email dari sorang teman..marilah kita menilaikannya bersama2..

Something to share with ?????????????..
Ada satu ceramah...disampaikan oleh Ustaz Ahmad Ismail daripada Singapura...
Di riwayatkan begini.....

Semasa Nabi Isa berjalan di satu kawasan perkuburan, ia terdengar suara dari dalam satu kubur suara lelaki yang menjerit-jerit meminta tolong dan dalam kesakitan yang amat sangat... Nabi Isa ingin mengetahui apakah yang telah terjadi kepadanya Sebagaimana yang kita tahu nabi Allah Isa mempunyai mukjizat boleh menghidupkan orang yang sudah mati. Maka nabi Allah Isa pun memohon doa kepada Allah SWT sambil menadahkan tangannya ke langit supaya menghidupkan lelaki tersebut.

Doanya dimakbul oleh Allah SWT, maka terbelah kubur itu dan keluarlah seorang lelaki yang sedang terbakar menjerit-jerit meminta tolong. Melihat akan keadaan lelaki tersebut, maka ditanya oleh nabi Isa kepada lelaki itu apakah kamu tidak sembahyang sehingga kamu diseksa sebegini. lelaki itu menjawab.. bahawa ia tidak meninggalkan sembahyang. ditanya lagi oleh nabi Isa adakah kamu tidak berpuasa.. lelaki itu menjawab... saya berpuasa dan lelaki itu pun berkata sesungguhnya ia taat akan perintah Allah SWT.... maka ditanya oleh nabi Isa lagi apakah yang kamu lakukan sehingga kamu diseksa sebegitu rupa? Maka berceritalah lelaki itu... Saya bekerja sebagai penjual kayu api dan saya akan mencari kayu api di hutan dan menjualkannya kepada sesiapa yang hendak membelinya.

Maka pada suatu hari datanglah seorang pembeli menemuinya utk membeli kayu api lalu diberinya wang dan disuruhnya hantar ke rumahnya . Maka pergilah saya mencari kayu dihutan dan apabila sudah dapat seberkas kayu di ikatnya elok-elok dan pergi lah saya hendak menghantar ke rumah si pembeli itu..

Dipertengahan jalan, saya merasa lapar dan teruslah saya berhenti untuk makan.... selepas itu saya pun meneruskan perjalanan ke rumah pembeli kayu itu. Sedang saya berjalan, saya terasa ada sisa makanan yang terselit dicelah gigi saya. maka dicuba berbagai cara mengeluarkannya dgn lidah tetapi tak berjaya.... kemudian dicubanya dengan menggunakan kukunya...tetapi tak berjaya juga. Akhirnya saya pun dengan menggunakan kuku saya mencungkil kayu api yang dipikul itu utk dibuat mencungkil gigi.

Maka akhirnya dapatlah mengeluarkannya. Maka saya teruskan perjalanan dan setelah sampai ke rumah si pembeli itu, saya pun menyerahkan kayu api itu dan terus pulang. Oleh kerana saya tidak meminta halal akan kayu yang saya cungkil dengan kuku saya tu, maka saya diseksa selama 70 tahun sebagaimana yang tuan lihat. Saya menyangka Allah tidak melihat akan perkara yang sekecil ini.... astaghfirullah al azim...
elok lah kita ambil ikhtibar akan riwayat ini...

Adakah kita pernah mengambil barang-barang drpd office samada drpd sekecil-kecilnya seperti paper clip, eraser dan sebagainya dan dibawa balik ke rumah untuk digunakan sendiri ataupun diberikan kepada anak-anak kita ???
Dan juga barang-barang orang lain yang kita pinjam tetapi tidak dikembalikan? Sekecil-kecil barang seperti tupperware, kaset dan sebagainya.. ..?

Sesungguhnya takutlah kita akan azab Allah kerana mati itu adalah benar...
Azab neraka itu adalah benar...
Dan syurga itu adalah benar...

wassalam

P/S: TERASA JGK NIH....!!!!

Ulasan

mamai berkata…
perkara yang kecil tapi berat seksaanya...banyak dosa aku nie
eiza in the house.. berkata…
mamai
* ha..buat ape jerk tu..
maaf tak ada niat nak lukakan hati sesapa..cuma menyampaikan..
besi berkata…
hmmm kita manusia kadang2 selalu terlupa ttg perkara kecil....
Ivy Metaga berkata…
kdg2 org selalu lupa yang setiap perbuatan tu dilihat sang pencipta walaupun org selalu ingat teda sapa2 pun nampak..
chimera berkata…
pernah dah baca pasal cerita ni... masa baca tu insaflah sekejap... pastu lama2 lupa, lepas tu buat lagi, sesekali capai jugak harta2 pejabat buat harta sendiri... pastu baca lagi, insaf lagi sekali.. pastu lupa buat balik... huhuh... ngeri je dgn azab kubur...
KUNTONG berkata…
eiza : entri yang baik dan memberi peringatan kpd kita semua.semoga Allah swt mengampunkan segala dosa besar dn dosa kecil kita.AAAmminnn.
SRISUFI berkata…
R I N D U sama ini budak comel....


=)
fajridil adha berkata…
semoga kita semua masuk syurga yg abadi [my blog]
eddie dewanaga berkata…
huh, semalam gua ada bawak balik masking tape untuk label kotak2 brg member nak pindah rumah...

nanti ganti balik ah...
dkama berkata…
lamak... aku tak ingat ar ape barang orang yang aku amik... banyak kot... za mintak pencongkil gigi satu... PEACE...
meo188 berkata…
kecil2 cili padi... :D
dina berkata…
huhuhu... kalau gitu banyak le dosa aku amek barang2 opis nih... guna internet opis utk chat utk blog... huhuhuhu...
Allah..takutnya kalo terambik harta orang pastu wat cam harta sendiri tanpa mntk izin. :-(

Catatan popular daripada blog ini

perut ku oh mataku..