29 Mei 2009

KISAH CINTA DARI CHINA..



" tangga cinta "

Satu kisah cinta baru-baru ini keluar dari China dan langsung menyentuh seisi dunia. Kisah ini adalah kisah seorang laki-laki dan seorang wanita yang lebih tua, yang melarikan diri untuk hidup bersama dan saling mengasihi dalam kedamaian selama setengah abad..


Laki-laki China berusia 70 tahun yang telah memahat 6000 anak tangga dengan tangannya (hand carved) untuk isterinya yang berusia 80 tahun itu meninggal dunia di dalam goa yang selama 50 tahun terakhir menjadi tempat tinggalnya.


50 tahun yang lalu, Liu Guojiang, pemuda 19 tahun, jatuh cinta pada seorang janda 29 tahun bernama
Xu Chaoqin ....


Seperti pada kisah Romeo dan Juliet karangan Shakespeare, teman-teman dan kerabat mereka mencela hubungan mereka karena perbedaan usia di antara mereka dan kenyataan bahwa Xu sudah punya beberapa anak.... Pada waktu itu tidak bisa diterima dan dianggap tidak bermoral bila seorang pemuda mencintai wanita yang lebih tua.....Untuk menghindari gossip murahaan dan celaan dari lingkungannya, pasangan ini memutuskan untuk melarikan diri dan tinggal di sebuah goa di Desa Jiangjin, di sebelah selatan Chong Qing.

Pada mulanya kehidupan mereka sangat menyedihkan karena tidak punya apa-apa, tidak ada listrik atau pun makanan. Mereka harus makan rumput-rumputan dan akar-akaran yang mereka temukan di gunung itu. Dan Liu membuat sebuah lampu minyak tanah untuk menerangi hidup mereka.
Xu selalu merasa bahwa ia telah mengikat Liu dan ia berulang-kali bertanya,"Apakah kau menyesal?" Liu selalu menjawab, "Selama kita rajin, kehidupan ini akan menjadi lebih baik".

Setelah 2 tahun mereka tinggal di gunung itu, Liu mulai memahat anak-anak tangga agar isterimya dapat turun gunung dengan mudah. Dan ini berlangsung terus selama 50 tahun. Setengah abad kemudian, di tahun 2001, sekelompok pengembara (adventurers) melakukan explorasi ke hutan itu. Mereka terheran-heran menemukan pasangan usia lanjut itu dan juga 6000 anak tangga yang telah dibuat Liu.

Liu Ming Sheng, satu dari 7 orang anak mereka mengatakan, "Orang tuaku sangat saling mengasihi, mereka hidup menyendiri selama lebih dari 50 tahun dan tak pernah berpisah sehari pun. Selama itu ayah telah memahat 6000 anak tangga itu untuk menyukakan hati ibuku, walau pun ia tidak terlalu sering turun gunung."

Pasangan ini hidup dalam damai selama lebih dari 50 tahun. Suatu hari Liu yang sudah berusia 72 tahun pingsan ketika pulang dari ladangnya. Xu duduk dan berdoa bersama suaminya sampai Liu akhirnya meninggal dalam pelukannya. Karena sangat mencintai isterinya, genggaman Liu sangat sukar dilepaskan dari tangan Xu, isterinya."Kau telah berjanji akan memeliharakanku dan akan terus bersamaku sampai aku meninggal, sekarang kau telah mendahuluiku, bagaimana akan dapat hidup tanpamu?" Selama beberapa hari Xu terus-menerus mengulangi kalimat ini sambil meraba peti jenazah suaminya dan dengan air mata yang membasahi pipinya.

Pada tahun 2006 kisah ini menjadi salah satu dari 10 kisah cinta yang terkenal di China, yang dikumpulkan oleh majalah Chinese Women Weekly. Pemerintah telah memutuskan untuk melestarikan "anak tangga cinta" itu, dan tempat kediaman mereka telah dijadikan musium agar kisah cinta ini dapat hidup terus.


adat resam org cina

Kejadian berlaku: didepan opisku
masa: dlm area kul 10 lebih
tarikh: 29.5.2009


pancaragam yg mengetuai iringan kereta mayat


hari nie mmg kurang mood amat la sgtnya..dgn batuk yg tak bebaik..dan kepala yg terasa terawang2..hampeh tul..nasib keje aku dah siapkan semua semlm..so ada can la nak berjalan dlm blog kengkwan nanti..hehe

berbalik pd citer sebenarnya nak aku habaq kat sni..pasai cina mati..dlm bahasa lembutnya kematian cina..betul ke, tak betul ke..lantak pie la..janji korang paham okeis..

tadi ada pengiringan mayat org cina depan opis aku..memula aku igtkan ada pancaragam mana dok mai buat persembahan..rupanya..utk mengiringi mayat cina mati..tp aku tak taulah..simati tu org biasa atau vip..sbb byk jugak kenderaan besar2 yg follow kereta mayat kat depan tu...tp yg sebelum nie, adalah vip mati lalu depan opis aku ngan satu lori besar penuh ngan bunga..besar2 tau jambangan bunga yg dia dpt..mcm nak mintaklah pulak gtu..bukan bunga plastik ok..bunga segar tu..mcm2 bagai bentuk ada...

oklah, mengikut sumber2 bacaan dr en. google yg hencem itu..maka aku dpt la skit sebanyak pengetahuan pasal kematian org cina nie.. so, marilah aku kongsikan bersama-sama korang ok..

Semasa Kematian


kereta mayat sedang di iringi oleh ahli keluarga dia org


- Setelah dimandikan mayat disapu dengan minyak wangi dan disolek- mengharumkan simati di alam akhirat

- Kemudiannya mayat tersebut dipakaikan dengan pakaian yang cantik - lazimnya, pakaian yang dipakai ketika hari perkahwinan mereka yg dulu.

- Kemudian mayat akan dimasukkan ke dalam keranda yang diperbuat daripada kayu yang diukir menarik. Bagi yang kaya, keranda diukir dengan bersalutkan logam - Ini adalah untuk menunjukkan kedudukan seseorang semasa hidupnya.

Semasa mengiring mayat dari rumah ke kawasan perkuburan, pelbagai jenis lagu akan mengiringinya. Lagu tersebut adalah berbentuk agama atau lagu-lagu tradisional masyarakat Cina sebagai lambang kesedihan atau takziah. Tidak kurang juga mereka mendendangkan lagu kegemaran si mati ketika hidup. Lazimnya pemuzik tersebut ditempah khas untuk mengiringi jenazah. Iringan muzik akan bermula dari rumah sehinggalah mayat dikebumikan. Biasanya iringan muzik tidak akan berhenti-henti supaya si mati dapat dihiburkan sehingga berada di alam akhirat.

Lazimnya pada hari tersebut, ahli keluarga si mati akan memakai baju berwarna hitam. Warna lain tidak digalakkan, apatah lagi warna merah yang dikatakan mempersenda si mati dan keluarganya. Baju yang berbunga juga dilarang dalam upacara kematian tersebut. Pakaian ahli keluarga si mati adalah seperti jubah hitam yang lengkap dengan topi. Kemudian mereka akan memakai baju jejaring yang diperbuat daripada jut atau sabut. Baju ini dipakai di bahagian luar baju hitam. Ketika mayat diusung dengan menggunakan lori khas, beberapa kertas yang disalut logam akan dicampak sepanjang sepanjang perjalanan. Mengikut kepercayaan masyarakat Cina cara ini adalah untuk memastikan roh boleh berjalan pulang ke rumah berpandukan kertas tersebut.

begitulah kisahnya...adat resam kematian org cina yg aku paparkan kat sini... supaya kita lebih tau adat resam agama lain..bukan utk jadi ikutan kita..sekadar pengetahuan yg sepatutnya kita tau sebagai warganegara yg majmuk kat msia nie..

28 Mei 2009

Perjalanan Takdir yang Menakjubkan



Pada suatu hari sepasang suami isteri sedang makan bersama di rumah mereka. Sedang mereka makan, kedengaran
pintu rumah mereka diketuk oleh seseorang. Si isteri telah membuka pintu dan dilihatnya seorang lelaki meminta sedekah. Si isteri merasa terharu dan dia bermaksud hendak memberikan sesuatu. Tetapi sebelumnya dia bertanya dahulu kepada suaminya,"Wahai suamiku, bolehkah saya memberikan makanan kepada pengemis ini?"

Alangkah sedihnya hati si isteri apabila mendengar jawapan daripada suami yang dicintai yang telah menjawab, "Tidak usah! Usir saja dia, dan tutup kembali pintu!" Dengan kuasa Allah, pada suatu ketika si suami yang menjalankan perniagaan telah mengalami kerugian yang teruk dan menderita kerana banyak hutang, sehingga rumahtangga mereka porak peranda.

Akhirnya rumahtangga mereka musnah akibat berlaku perceraian. Tidak lama setelah itu bekas isterinya berkahwin lagi dengan seorang pedagang di kota. Dikisahkan, pada suatu hari ketika ia sedang makan bersama suaminya (yang baru), tiba-tiba ia mendengar pintu rumahnya diketuk orang. Setelah dibuka pintu ternyata tamu tak diundang itu adalah seorang pengemis yang sangat mengharukan hati wanita itu. Maka wanita itu berkata kepada suaminya. "Wahai suamiku bolehkah saya memberikan sesuatu kepada pengemis ini?" Suaminya menjawab, "Berilah makan kepada pengemis itu.." Setelah memberi makanan kepada pengemis itu isterinya masuk ke dalam rumah sambil menangis. Suaminya dengan perasaan hairan bertanya kepadanya, "Mengapa engkau menangis? Apakah engkau menangis kerana saya menyuruhmu memberikan daging ayam kepada pengemis itu?"
Wanita itu menggelengkan kepalanya, lalu berkata dengan nada yang sedih dan sambil terisak-isak menahan tangis, "Wahai suamiku. saya sedih dengan perjalan takdir yang sungguh menakjubkan hatiku. Tahukah engkau siapa pengemis yang ada di luar itu? Dia adalah suamiku yang pertama dahulu." Mendengar keterangan isterinya sedemikian, sang suami sedikit terkejut, tetapi segera ia pula bertanya "Dan tahukah engkau siapa saya yang kini menjadi suamimu ini. saya adalah pengemis yang dulu diusirnya...!"


Begitulah kisahnya, saudara-saudaraku, maka berikan sesuatu itu kepada yang haknya. Usahlah suka menghina dan mencaci sesama kita, terutama yang kurang bernasib baik. Allah itu MAHA KUASA.

26 Mei 2009

surat cinta warna-warni..



Ani : "Mengapa engkau menulis surat dengan kertas berwarna Hijau Muda?"

Ena : "Surat warna Hijau Muda itu bererti "Aku Cinta Padamu"

Ani : "Kalau kertas itu bewarna Biru Muda apa ertinya?"

Ena : "itu melambangkan Suasana Pilu"

Ani : "Kalau kertasnya berwarna Merah?"

Ena : "Asmara Yang Membara"

Ani : "Kalau kertasnya warna Putih?"

Ena: "Suci, Bersih dan Jujur "

Ani : "Kalau kertasnya Kuning?"

Ena: "Melambangkan Hati Yang Gersang"

Ani : "Kalau Merah Jambu?"

Ena: "Sedang Jatuh Cinta"

Ani : "Kalau kelabu?"

Ena : "Melambangkan Hati Yang Sedang sedih"

Ani : "Kalau kertasnya Hitam?"

Ena : "Itu namanya kertas karbon.. b$&*h


Wakakkakakaka................. :)

hati2 kalu pakai mini skirt...huhuhu..




Seorang perempuan berpotongan seksi dan cantik memakai skirt ketat separas lutut dan sehelai blouse lengan panjang sedang berdiri di sebuah perhentian bas. Ketika itu ramai orang sedang memenuhi pondok tersebut.

Apabila bas datang, perempuan tersebut mengalami kesukaran untuk memanjat tangga bas dek kerana skirtnya yang ketat tersebut.

Setelah berfikir seketika akhirnya dia mengambil keputusan untuk membuka sedikit zip skirtnya, namun masih gagal dan dia menurunkan sedikit lagi zip tetapi masih sukar, akhirnya dia terus membuka keseluruhan zip skirtnya kerana tiada apa yang perlu dibimbangkan sebab bajunya dimasukkan kedalam skirt... namun dia masih juga gagal memanjat tangga bas, sedangkan ramai orang sedang beratur dibelakangnya.

Perempuan tersebut telah habis akal, sedang dia berfikir tiba-tiba dia terasa ada tangan menolak punggungnya menaiki tangga bas, dia menoleh dan didapati lelaki dibelakangnya yang melakukan perbuatan tersebut.

Dengan nada lantang dia memarahi lelaki tersebut "Apahal ko pegang punggung aku? gatal!"


notahati kata: tgklah..org tolong dia naik bas, tetiba kene maki lak..lain kali naik bas tak payah la pakai skirt mcm tu..kan menyusahkan org namanya..mcm2 hal kat dunia niekan..

22 Mei 2009

kamu rasa kamu bagus?

Sebelum kita menghukum orang lain, fikir dahulu... Adakah diri sendiri lebih baik dari orang yang ingin kita jatuh hukum itu? Kalau lebih baik sekalipun, siapakah kita untuk menghukum dia? Setiap orang tidak terlepas dari melakukan kesilapan.. Sentiasalah buka pintu kemaafan kerana hanya dengan itu hidup kita akan tenang dan lebih bermakna.

Manusia lebih suka menunding kesalahan pada orang lain tanpa melihat salah sendiri. Selalulah fikirkan bagaimana kalau kita berada di tempatnya... Letak situasi dia di tempat kita. Apa yang akan kita rasa? Jangan menilai orang dari sudut luaran. Kenalilah dia dari dalamannya... Mungkin yang nampak baik, tidak sebaik yang disangka, dan mungkin yang tampak kurang baik, lebih baik dari yang nampak baik itu.... Kebenaran selalunya adalah sesuatu yang pahit untuk diterima tetapi biasanya yang pahit itulah penawar....

Berusahalah untuk sesuatu yang lebih baik... Bukan memburukkan keadaan.

21 Mei 2009

lawak gaban..

PUKUL BERAPA BUKA?

Pada suatu tengah malam telepon di rumah seorang pustakawan berdering.
"Pukul berapa perpustakaan akan di buka?" seorang pemuda di hujung talian bertanya.
"Jam 9 pagi encik, apa hal yang penting sangat encik menelifon saya tengah malam buta nie?" tanya pustakawan tadi.
"Tak boleh buka awal lagi ke?" pemuda itu bertanya lagi dengan nada kecewa.
"TIDAK, tidak akan dibuka sebelum pukul 9!" si pustakawan menjawab dengan nada yang tinggi.
"Penting sangat ke sampai encik tidak boleh tunggu sampai pukul 9 pagi untuk masuk?".
"Siapa kata saya mau masuk?" kata pemuda itu kesal,
"SAYA MAU KELUAR!"



MANGGA

Pada suatu hari ada seorang pembeli yang sedang tawar-menawar dengan seorang penjual buah mangga.
Pembeli: "Bang, berapa harga mangga sekilo?"
Peniaga: "RM7!"
Pembeli: "Amboi, mahal sangat... RM5 sudah la!"
Peniaga: "Tak boleh dik, harganya dah cukup murah tu!"
Pembeli: "Kalau tak manis, macam mana bang?"
Peniaga: "Kalau tak manis, tak payah bayar!"
Pembeli: "Kalau macam tu, beri saya yang tak manis 10 kilo!"



SIAPA BANGANG

Seorang lelaki telefon hospital untuk memberitahu yang isterinya nak bersalin. Dan jururawat hospital menjawab telefon lelaki tersebut.
Lelaki: "Hello... tolong saya sebab isteri saya nak bersalin!"
Jururawat: "Sila bertenang... ini anaknya yang pertama ke?"
Lelaki: "Apa la punya bangang... ni laki dia la!"
Jururawat: "Pulak... "


RAHSIA MENANGKAP IKAN

Ada seorang nelayan yang selalu dapat banyak ikan bila dia ke laut... so crew TV9 interview dia untuk rahsia dia tangkap ikan.
Crew TV9 : "Apa rahsia pakcik tangkap ikan?"
Nelayan : "Oh, pakcik guna firasat. Pakcik tengok cara isteri pakciktidur bila pakcik bangun pagi.
Kalau dia mengereng ke kiri, pakcik tebar jala ke kiri. Kalau dia mengereng ke kanan pakcik tebar ke kanan."
CrewTV9 : "Kalau isteri pakcik tidur terlentang?"
Nelayan : "Itu tandanya rezeki depan mata, pakcik tak turun ke laut pagi tu... "
CrewTV9 : "O, ye ke.... "


MALUNYA

Seorang wanita muda telah terberanak di dalam sebuah lif. Dier pun malu macam nak giler dan tak mahu kuar dari lif itu. Pihak pengurusan bangunan pun memanggil polis, bomba dan pakar ilmu jiwa untuk pujukdier keluar.
Pakar ilmu jiwa tu pun cakap ler, "Cik... keluar lah... aper nak dimalukan... perkara biase jer nih."
Wanita muda yang terberanak itu pun menjawab, "Tak mau, tak mau, saya malu."
pakar ilmu jiwa itu menambah, "Alah cik... tahun lepas saya ader 1kes lagi teruk... pompuan tu beranak dalam longkang!!"
Mendengarkan kata-kata pakar ilmu jiwa tu jer, wanita muda tu terus meraung bagai nak giler lalu berkata, "Yang tu pun saya gak,uhwaaa.. .. !!!"
Pakar ilmu jiwa itu tak tahu nak cakap aper.

LUASNYA NERAKA


YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM, lindunglilah dan peliharakanlah kami, kedua ibubapa kami, isteri kami, anak-anak kami, kaum keluarga kami & semua orang Islam dari azab seksa api nerakaMu YA ALLAH.

Sesungguhnya kami tidak layak untuk menduduki syurgaMu YA ALLAH, namun tidak pula kami sanggup untuk ke nerakaMu YA ALLAH.

Ampunilah dosa-dosa kami, terimalah taubat kami dan terimalah segala ibadah dan amalan kami dengan RAHMATMU YA ALLAH......AMIN.....


.: Luasnya Neraka :.


Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibrail datang kepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya,

maka ditanya oleh nabi s.a.w.: 'Mengapa aku melihat kau berubah muka?'

Jawabnya: 'Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya...'

Lalu nabi s.a.w.. bersabda: 'Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat Jahannam.'

Jawabnya: 'Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi dan minumannya air panas campur nanah dan pakaiannya potongan-potongan api.

Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan.'

Nabi s.a.w. bertanya: 'Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?'

Jawabnya: 'Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di
bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda.' (nota kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih panas)

Tanya Rasulullah s.a.w..: 'Siapakah penduduk masing-masing pintu?'
Jawab Jibrail: 'Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah.

Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,

Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar.

Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha,

Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah..

Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir.'

Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya: 'Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?'

Jawabnya: 'Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belumsempat bertaubat.'

Maka nabi s.a.w. jatuh pingsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan

sesudah sadar nabi saw bersabda: 'Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?'

Jawabnya: 'Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu.'

Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang
selalu menangis dan minta kepada Allah.(dipetik dari kitab 'Peringatan Bagi Yg Lalai')

Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku..

Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:

1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat

2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah

3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung

4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah

5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik

6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak

7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum

8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular

9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta

mengandungi lautan racun yang hitam pekat.

10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai
70,000 rantai

11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat


Mudah-mudahan ini dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua.....Wallahua'lam.


Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159

Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk.


Dari Abdullah bin 'Amr R.A,


Rasulullah S.A.W bersabda:' Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..



SEPULUH ORANG YANG MAYATNYA TIDAK BUSUK DAN TIDAK REPUT DI HARI QIAMAT KELAK!!!

Disebutkan di dalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur masing-masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN dan TIDAK MINUM, TIDAK DUDUK dan TIDAKBERCAKAP.

Bertanya orang kepada Rasulullah saw : 'Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?'

Maka jawabnya Rasulullah saw 'Umatku dikenali kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU'.' Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan.

Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu 'itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN' mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian' Siratul Mustaqim dan memasuki Alam SYURGA, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hamba Ku.

Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahawa sepuluh orang yang mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuh asal diwaktu mati :-
1. Para Nabi

2 Para Ahli Jihad
3. Para Alim Ulama

4. Para Syuhada
5. Para Penghafal Al Quran
6. Imam atau Pemimpin yang Adil
7. Tukang Azan

8. Wanita yang mati kelahiran/beranak
9. Orang mati dibunuh atau dianiaya

10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka
itu dari kalangan orang yang beriman.


Didalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah ra sabda Rasulullah saw: Apabila datang hari QIAMAT dan orang-orang yang berada di dalam kubur dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan:
' Wahai Ridhwan, sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hamba Ku berpuasa ( Ahli Puasa ) dari kubur mereka di dalam keadaan letih dan dahaga. Maka ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digoreng dan buah-buahan SYURGA. '

Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua anak-anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa dulang dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-daun kayu di bumi.

Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada mereka sambil mengucap sebagaimana yang difirman oleh Allah swt di dalam Surah Al-Haqqah bermaksud :
'Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan pada HARI yang telah LALU itu.'


* Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Islam yang lain.

Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati. ' Dan ( ingatlah ) Allah sentiasa mengetahui dengan mendalam akan apa jua yang kamu lakukan.' Surah Al-Baqarah : 237

Untuk renungan dan amalan bersama ..


DOA IKAN NUN

============
'LAA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINALZHAALIMIIN'

20 Mei 2009

tak ada tajuk

Alahai Mak Cik..........
Suatu hari..seorang Makcik menyewakan salah satu biliknya
untuk seorang pemuda penyelidik nak buat kajian kat kampungnyer...
Penyelidik yang dah bersetuju tu pun menyewa la..
Malam tu..
Time penyelidik tu nak mandi..maklum ler bilik air kampung..
Dah tu dia tu..hensem lagi..muda lagi..
Makcik tu pun "semacam" ler..dia pun nak pi ngendap si anak muda nie
mandi....
Makcik nie kantoi sekali..oleh pemuda tu..
Kali keduanya pun kantoi..nak ngendap nie..
Kali ketiganya..pemuda tu naik bengang dan bagi warning..
" Kalau makcik ngendap saya sekali lagi...saya rogol makcik!!!"
Kemudian..makcik tu keluarkan jari kelingking dan berkata...

" JANJI TAU..!!"..


================
Burung Spesel

Pada suatu hari sorang suami baru pulang dari Brazil , membawa burung
kakak tua yang sangatlah spesel..
Si isteri bertanya..pada si suami...
" Abang..buat aper beli burung tu..?! Kan mahal tu..!"
Suami menjawab..
" Ala takper..burung ni spesel..tengok nie.."
Suaminya mengangkat tangan kanan dan memetik jarinya...burung itu terus
menyanyi lagu POP..
Si isteri sangat suka..dan menyuruh suaminya mengangkat tangan kiri plak..
Si suami..berbuat demikian dan memetik jarinya.. dan burung itu terus
menyanyi lagu ROCK pula..
Si isteri pun suka dan bertanya..
" Abang, kalau kita angkat kedua-dua tangan plak camner..?"
Suaminya menjawab.." Awak cuba la buat.."
Si isteri mengangkat kedua2 tangannya dan memetik jarinya..lalu..burung
itu pun berkata...

" SATU SATU LAH, BODOH..!!! "


Skandal Doktor

Seorang lelaki yang kebetulan seorang doktor muda, merasa tidak selesa
dengan apa yang telah berlaku.
Ia pulang ke rumah dengan wajah muram.
Setibanya di rumah, ia merebahkan diri di katil dan fikirannya mula
melayang
Lalu ia mendengar suara dalam kepalanya berkata,
"Sudahlah, tidak usah difikirkan. Skandal doktor membuat hubungan intim
dengan pesakit terjadi di mana-mana.
Jadi kamu tidak perlu merasa bimbang."
Doktor tersebut cuba untuk setuju, tapi apa yang telah terjadi pagi
itu terbayang kembali dan perasaan tidak selesa muncul lagi.
Ia membalikkan badan dan mendengar lagi suara dalam kepalanya,
"Tak perlu bimbang,orang sudah mula biasa dengan skandal hubungan seksual
antara doktor dan pesakitnya."
Lelaki itu mulai tenang dan perasaannya beransur-ansur pulih...
Tiba-tiba suara lain dalam kepalanya berkata,
"Tapi masalahnya kamu kan doktor haiwan"

Sorang taukeh kedai restoren sedang mengira pinggan mangkuk di kedainya...

- 13 mangkuk pecah
- 5 mangkuk retak
- 2 mangkuk hilang


DAN......
- 1 mangkuk hayun sedang baca email ni.....
daa...pegi buat keje.....takde keje lain ke 2....asyik tgk pc je
ekekekekeekekeke

MIMPI SEORANG GADIS




Rakaman ini dipetik dari program Motivasi Pagi -TV 3 (6.30 pagi) oleh Ustazah Noorbayah Mahmood

Seorang gadis datang menemui Rasulullah dengan tangan kanannya disorokkan kedalam poket bajunya. Dari raut wajahnya, anak gadis ini sedang menanggung kesakitan yang amat sangat. Lalu Rasulullah menegurnya. "Wahai anakku, kenapa wajahmu menampakkan kamu sedang kesakitan dan apayang kamu sorokkan di tanganmu?"

Lalu gadis malang ini pun menceritakan hal yang berlaku padanya "Ya,Rasulullah,sesungguhnya aku adalah anak yatim piatu. Malam tadi aku telah bermimpi dan mimpiku itu telah membuatkan aku menanggung kesakitan ini." Balas gadistadi. "Jika tidak jadi keberatan, ceritakanlah mimpimu itu wahai anakku."Rasulullah mula tertarik dengan penjelasan gadis tersebut."Aku bermimpiberjumpa ibuku di dalam neraka.

Keadaannya amat menyedihkan. Ibuku meminta diberikan air kerana dia amat dahaga kerana kepanasan api neraka itu hingga peluh tidak sempat keluar kerana kekeringan sekelip mata." Gadis itu berhenti seketika menahan sebak.

"Kemudian kulihat di tangan kirinya ada seketul keju dan di tangan kanannya ada sehelai tuala kecil. Beliau mengibas-ngibaskan kedua-dua benda tersebut untuk menghalang api dari membakar tubuhnya. Lantas aku bertanya ibuku, kenapadia menerima balasan sebegitu rupa sedangkan ketika hidupnya ibuku adalah seorang hamba yang patuh dengan ajaran islam dan isteri yang taat kepadasuaminya?

Lalu ibuku memberitahu bahawa ketika hidupnya dia amat bakhil. Hanya dua benda itu sahaja iaitu seketul keju dan sehelai tuala kecil pernah disedekahkan kepada fakir. Yang lainnya hanya untuk bermuka-muka dan menunjukkan kelebihan hartanya sahaja. Lalu aku terus mencari ayahku. Rupanya beliau berada di syurga dan sedang menjamu penghuni syurga dengan makanan yang lazat dan minuman dari telaga nabi.

Ayahku memang amat terkenal kerana sikapnya yang dermawan dan kuat beramal. Lalu aku bertanya kepada ayahku. "Wahai ayah, ibu sedang kehausan dan menaggung azab di neraka.Tidakkah ayah ingin membantu ibu sedangkan di dunia kulihat ibu amat mentaatimu dan menurut perintah agama.

Lalu dijawab oleh ayahnya. Sesungguhnya beliau dan semua penghuni syurga telah dilarang oleh Allah dari memberi walau setitik air kepada isterinya kerana itu adalah pembalasan untuk kebakhilan yang dilakukan ketika didunia.

Oleh kerana kasihan melihat azab yang diterima oleh ibuku, aku lantas menceduk sedikit air mengguna tapak tangan kananku lalu dibawa ke neraka. Belum sempat air tersebut mencecah bibir ibuku, api neraka telah menyambar tanganku sehingga melecur. Seketika itu juga aku tersedar dan mendapati tapak tanganku melecur teruk. Itulah sebabnya aku datang berjumpa engkau ya Rasulullah." Panjang lebar gadis itu bercerita sambil air matanya tidak henti-henti mengalir dipipi.

Rasulullah kemudian meletakkan tongkatnya ke tapak tangan gadis tersebut lalu menadah tangan, berdoa memohon petunjuk dari Allah. Jika sekiranya mimpi gadis tersebut adalah benar maka disembuhkanlah agar menjadi iktibar kepada beliau dan semua umat islam.

Lalu berkat kebesaranNya tangan gadis tersebut sembuh. Rasulullah lantas berkata, "Wahai anakku, pulanglah. Banyakkan bersedekah dan berzikir dan pahalanya kau berikan kepada ibumu. Mudah-mudahan segala dosanya terampun. INSYALLAH"


notahati: penahkah kita bertanya ape yg kita sedekahkan kepada fakir selama ini?..jika ada rezeki lebih marilah kita memberi kepada yg memerlukan..agar kita sama2 mendapat pahal dan keredhaan Allah..renung2kan lah :)

18 Mei 2009

terkejut..




Sabtu lepas.. aku terjumpa satu akak yg sama status mcm aku..'pengajar rempit' dekat site mengajar..masa tu aku follow satu budak tgh buat parking maut..so dia terpndang wajah aku dan menegur.."hai za, lama tak nampak"..aku senyum dan aku pun jwp la.."akak baby sehat?"..sbb dia baru lahirkan anak..pastu korang tau tak dia jwp ape.."baby cakap dia nak adik.."..smbil dia ckp dgn nada slow n tutup separuh muka dia sambil tersenyum, mengadap ke aku dan bebudak rempit dlm keta tu..ape lagi..aku dan bebudak tu siap leh ternganga2 dgr jwpn spontan akak tu..last2, berdekah2 kita org gelak..nie baby nak adik ker..akak tu yg nak ehem2..adeyyy...mcm2 hal..aku lak yg termalu..

aku termalu sendiri..




masa aku lunch td aku g makan dekat gerai mee rojak jalan tanjung laboh sna..
yg aku nak citer kat sni kejadian masa abg tu ambik order..

td kan aku duk kat meja paling hujung dgn kak lina (kwn sekepala aku tu)..lepas tu td, dari arah belakang aku..dtg suatu suara garau yg tnya "nak makan mee rojak ker, nak makan meehoon rojak?"...setelah aku melihat k.ina tidak menjawab solan itu,..aku dgn bangganya telah menjawap persoalan abg tu dgn bersemangat sekali.."bg sy mee hoon rojak" aku ckp..aku tgk kak ina senyum jerk..korang tau tak, sebenornya soalan tu bukan ditujukan kat aku tau..tp dekat 2 org mamat yg duk depan kita org..masa nie aku tak tau dan tak menoleh pun pada abg yg ambik order tu..so aku igt tak ada ape2 masalah lah..aku makan dgn tenang sekali..licn tu pinggan aku..

tu satu hal, nie ada satu hal lagi..ada satu mamat nie dia duk tgk kita dua org makan..
masa aku nak toleh sekeliling...aku terpandang mamat tu tgh duk tenung2 aku...Ya Allah, terkejut n tersirap drh aku rasenya masa tu..aku pun ape lagi report la ngan kak.ina..rupanya, dh lama kak.ina perasan yg org laki tu, mmg dr dulu suka dok perati kita dua org..napelah hr nie aku harus nmpk org itu..selalu aku tak kisah pun alam sekeliling masa makan kat ctu..dan sememangnya aku rabun jd tak berape nak clear la pndagan mata aku nie..

td bila masuk dlm keta kak.ina pun cerita..malunya aku.. Ya Allah, merah muka aku n rase panas jerk pp nie (wlpun tak beberape nampak merah sbb aku gelap..huhu)..cmner la mulut aku td leh ringan jerk nak ckp cmtukan?.. mesti abg tu dok senyum n nampak cm kelakar jerk sbb aku yg tolong jwp..aduhh...kan dh malu sendiri..

rasenya semu org kat stu dah aim muka aku ngan kak ina gaknya..sbb kerap sgt dtg sna..waaaaaa, cmner nie, aku malu sgt weiiiii....sob3 :(

Bila besar nanti :)

Seorang guru tadika sedang memupuk rasa percaya diri kepada pelajarnya-pelajarnya. Guru tersebut meminta mereka untuk memperkenalkan diri sekaligus memberitahu tentang cita-cita mereka.

Abu berdiri dan berkata, "Nama saya Abu bin Dolah. Bila besar nanti saya ingin jadi juruterbang, jadi bolehlah saya pergi ke Australia, Eropah, Iraq dan sebagainya".

"Bagus Abu. Terima kasih. Siapa lagi?", tanya cikgu.

Seorang pelajar perempuan yang duduk di tepi berdiri dan berkata, "Nama saya Noni binti Samad. Kalau besar nanti, Noni nak jadi suri rumah tangga dan mempunyai anak-anak yang comel".

"Bagus. Jadi suri rumah tangga merupakan cita-cita yang mulia. Siapa lagi?".

Seman berdiri dan berkata, "Saya Seman bin Leman, bila besar nanti saya bercita-cita untuk membantu Noni mencapai cita-citanya...'


notahati: alahai pandainya budak2 zaman sekarang..mulut bijak mengalahkan org tua..

15 Mei 2009

senyum..



Cubalah senyum dan maniskan senyuman itu,
semua pekerjaan akan menjadi lancar.
Tapi cubalah marah-marah semua pekerjaan tak akan menjadi..




Senyum menghilangkan lelah suami,
senyum mengembirakan anak-anak.
Senyum juga mengindahkan lagi wajah anda..




Wajah manusia yang paling buruk ialah tatkala dia sedang marah,
sebaliknya wajah manusia yang paling menarik ialah tatkala dia sedang tersenyum..




Senyum itu sedekah,
maka senyumlah sebab kita tidak akan mampu mengeluarkan sedekah pada setiap masa..



notahati:kebetulan hari nie hari jumaat, kita mulakan hari ini dengan senyuman yg ikhlas utk semua org..moga kita beroleh pahala hendaknya..:)

13 Mei 2009

Peristiwa 13 Mei..



Tat pandan..

sudah mendapat tempat dlm menu makananku sekarang..
aku sudah mengilainya..

bagaikan org bercinta-cintun
aku suka kamu!!


* maaf tajuk entry tidak ada kene mengena dgn gambar dia atas..keh3...huhu

12 Mei 2009

disebalik bercinta dgn org yg salah..

* memang ALLAH S.W.T sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.


* memang ALLAH S.W.T sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH S.W.T


* memang ALLAH S.W.T sengaja menemukan kita dengan orang g salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK, KHAS UNTUK DIRI KITA.


* memang ALLAH S.W.T sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH S.W.T MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan...


* memang ALLAH S.W.T sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.


* memang ALLAH S.W.T sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA .


* memang ALLAH S.W.T sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.


* memang ALLAH S.W.T sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL .


Wahai sahabat yg kecewa, menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.


HARI ESOK BELUM PASTI MILIK KITA CARILAH KEREDHAAN ALLAH S.W.T DENGAN MELAKUKAN SURUHANNYA DAN MENINGGALKAN LARANGANNYA....

kad wedding..



cantekkan kad wedding kwn aku nie..



yg bahasa cina tu aku tak reti baca..so baca yg bi tu jerk la..



nama pengantin tertera dlm kad tu



nama aku siap diprint chantek2 kad sampul surat tu..i like it..hehe


semalam pagi aku dpt kad jemputan kawin..first time dpt kad jemputan selain dr melayu..yg bg nie pun, kwn dekat2 opis nie jugak..tp lain company..aku tgh dok pikir nie..nak bg angpau ker nak bg hadiah ekk..almaklumlah first time nak g..ape pdpt korang ekk..sbb aku tak biasa..

08 Mei 2009

gerammmm!!


aku igt just nak info pasal rm5/- tu


abg tu lupa ker apa aku bg duit rm10 nak beli top up tu..

Semalam ptg aku top up rm10 kat stesen minyak shell kat peserai, kebetulan aku isi minyak. so tu yg beli sekali..benggang betullah..aku mintak abg tu top up aku rm10..dia leh bg kertas nie yg berharga rm5 jerk..bengkek jerk rase nie..semlm aku lupa lak nak tgk kertas tu harga dia bape..lagipun aku mmg tak biasa top up kat stesen minyak tu..tp dah terdesak n malas aku top up lah kat sni..mlm tadi dlm kul 1 pagi aku tersedar dr tido, aku pun trigt krdt aku dh abis..so aku isi lah..aku tgk kertas nie cm pelik jerk..nape dia tulis rm5..tp hati aku ckp maybe dia dh buat utk rm5 dah sekarang, oklah tu..sekali aku masukkan pin no and success korang tau baper baki aku...rm5.25/- ..eeeeeee mana lagi rm5/- aku nie..pepagi buto dh nyakitkan hati aku...aku igt dah kenal n selalu g ctu leh cyekan dia ..hampeh...lain kali malas aku nak top up kat ctu lagi..dah la aku tgh sengkek nie..siut betullah..kasi aku berangin hari jumaat nie tau..geram3..

07 Mei 2009

di suatu persinggahan..


kat mana nie?..pelik jerk tpt nie?..



eee..gerunnya..


ada org bukak kedai makan atas lori ker??..uniknya..


korang rase nie tpt ape?..ape dia??muzium??..bukan...cuba lagi...ape???umah hantu?...pun bukan..last chance...ape?? funfair??..bukan laaa..... cepat2..3,2,1..tet..tet..tet..abis dah..

sebenornnya, ini restoranlah..unik tak?..restoran nie berhampiran dusun durian dan kilang munchy's..klu dr tol yong peng belok kebelah kanan n sampai depan muchy's akan jumpa traffic light n kene terus kedepan skit lagi baru lah jumpa tpt nie...aku pun tak tau alamatnya so klu korang beli brg munchy's tu g la tgk addressnya kat ner..okey..

yg bestnya aku nak koba kat sni ...dia punya dekorasi atau org panggil interior desing dia peh cukup luar biasa dn menarik..bg akulah..bg korang aku tak tau..makanan kat sni pun boley tahan sedap..so sesiapa yg tersinggah berehat dekat bt pahat tu, dtg la ke restoran ini yer..sbb aku rase romantik jerk suasana dia, sesuai sangat2 utk couple yg hangat bercinta atau pasangan pengantin baru..untuk family pun ok juga, mcm aku ngan mak ayah n pakcik aku semlm...dekat atas lori tu ada tpt makan jugak, mcm pic yg aku ambik no 3 tu..tp telah di reservekan.so maybe table tu mahal skit lah..tp tak per..mencuba sesuatu yg baru aper salahnya kan..

seterusnya aku tunjukkan keunikkan restoran nie yg lain ekk..silalah scroll kebawah ok...:)



tpt duduk diperbuat dari kayu..selesa dn menarik



ada bahagian yg pkai kerusi biasa, tp kaki meja still pkai kayu jugak


abaikan pic pakcikku itu, lihat lampu tu cantikkan..pkai bakul


aku tak tau ni pokok ape..tp idup segar jerk tanpa daun..sebelahnya kayu yg dibuat hiasan decore..menarik semuanya..

ok, dah tgk decore dia, mai tgk makanan dia pulak..tadi masa lunch aku tnya dekat kwn opis aku yg dulu penah jadi model blog aku nie...dia kata tomyam kat ctu sedap..tp semlm aku tak ambik tomyam aku ambik lain, pun sedap jugak..jom kita layan pic ini..


sup tulang lembu..besar tu tulangnya..supnya sedap..tp byk sgt cili api..podas..huhu


nasi goreng paprik..tapi byk sayurnya..aku bukan pncinta sayur..tp nasi sodap..


eh cm kenal la...omak aku wupanya..hehe, abaikan pic itu lihat air sajer tau..hehe air durian belanda..mak punya air tu air fresh orange..

apa2 pun semua sodap, sbb ayah den yang balanjo...hehe
- adios amigos -

aksi berani..huhu




balik dari Punggur tempohari, aku terserempak dgn satu aksi berani seorg budak kecik dlm kereta kancil mak ayah dia gaknya..cuba perhatikan betul2, ape yg sedang dibuat oleh budak nie dlm kereta tu..maaflah pic nie bukan aku yg ambik...so tak beberape nak clearlah...lagipun dh senja..bahaya sungguhkan..bak kata perpatah malang tak berbau..cuba bayangkan seandainya bonet kereta kancil tu tetiba terbuka...mau bergolek budak tu jatuh ke tanah..huhu..yg peliknya..selesanya dia bebaring mcmtu dekat dasboard belakang kancil tu..merajuk ke, meroyan budak nie aku tak taulah..so pada uaols yg ada anak2 kecik..make sure keselamatan dia org yg pertama..klu dah terjadi dah tak ada makna semua dah..okey..sekian laporan bersiri dari eiza in the house..daaa..

06 Mei 2009

Jom Lentok..

Aishah - Janji Manismu


Oh dunia ini
Penuh kepalsuan
Oh mungkinkah tiada
Keikhlasan
Apakah ini
Suatu pembalasan
Ku sedar kebesaranMu Tuhan

Aku bagai seorang
Kembara jalanan
Terumbang ambing
Di lautan gelora
Mencari kebahagiaan
Dahan untuk menumpang kasih
Mungkinkah suratan
Hidup ku selalu keseorangan

( korus 1 )
Hati membeku mengingatkan
Kata janji manismu... oh...
Ku dilambung angan-angan
Belaian kasih sayang suci darimu
Oh kejamnya

( korus 2 )
Lidah tidak bertulang
Ucapan cinta menghiris kalbu
Ku kan pergi membawa diri
Cinta di hati terkubur lagi

Tidak ku fahami
Mengapa terjadi
Peristiwa pahit mengguris hati
Jalanan hidup ini
Sudah tertulis
Kutempuhi dengan kesabaran
Kusedar kebesaranMu Tuhan...

( ulang dari korus1 )


nota hati: lagu ini kutujukan khas utk "encik dia" moga dia bahagia dgn ape dia dah lakukan..dgrkan and (bak kata nabil) lu pikirlah sendiri..

surat wasiat



Korang semua mesti kenalkan ngan lambang nie..baru2 nie aku dpt 2 surat wasiat dari jabatan nie..aduhai..igtkan dpt duit..wupa2nya dpt saman..dua pulak tu lagi..dua2 bukan aku yg drive keretanya..kete tu kete jenis wira aerobik kalor kelabu (saja aku nambah kat sni)..hangin satu bdn rasenya masa memula dpt surat tu..drebar sebenar telah mati kutu dan sekarang berada di bangi..balik siap ko..ko cuci milah aku sepajang ko cuti semester ada paham...klu tak aku tak nak bayar..huh!!..tp kalau tak bayar nama akukan, so akulah yg teruk nanti..x per2 semlm ayah dh bg duit..so tinggal nak pie byr..byk lak tu satu saman RM300/-..gilos separuh gaji aku..sapalah yg leh tolong kurangkan bayaran aku nie ekk..korang leh tolong tak??..lain kali kalau mandu tu toleh kiri kanan takut dek kene tmbak ngan speed trape...ni dah kene, buat2 tak tau pulak...geramnya aku..

aksi berbukit



budak poyos mau jd mcm gambar di atas

Beberapa minggu yg lepas, aku seperti biasalah mengendalikan kerje2 rutin mingguan aku, apelagi kalau bukan merempit..so, pada hari tu aku training satu gurl nie utk melakukan aksi membrek dia atas bukit..dia mmg dah pndai memandu kereta..jd tak ada hal lah nak ajar memakir kat atas bukit tu..nak jadikan cerita pada cubaan pertama parkiran menjadi..sukalahlah jadinya gurl tu...tp, masuk kali kedua parkiran...semua org kat balai menanti tu, senyum2 memandang pada kita org dan kebetulan pd masa yg sama ada satu kereta lain yg dipandu oleh sorang amoi sedang membuat aksi yg sama juga..tu biasalahkan..mmg litar belajar..jadi buat muka x kisah jerklah..

pastu masa nak pusing utk membuat parkiran kedua tu..amoi depan tu asyik tertoleh2 dan bagi isyarat tgn...aku igtkan dia nak suruh kita org naik dulu buat aksi bukit tu..aku pun dgn riaknya suruh la dia naik dulu...sekali dia pusing kat sebelah aku, dia ckp lah, "u punya bonet belakang terbukak"...aku pun ngan budak gurl yg bwk kereta nie serentak tgk belakang..apelagi bila lepas tgk and pandang muka masing2, pechah gelak bagai nak rak aku ngan budak tu kat dlm kereta..dlm masa yg sama dpt sms dr budak aku.. dia lak ckp "kak nape bonet belakang terbukak"..aduhai...mcm nak pechah perut aku rase kita org gelak..padahal sendiri punya kerja tu..rupanya kereta tu ada org telah membuka bonetnya tapi terlupa nak tutup rapat2, jadi bila buat aksi menonggeng kat atas bukit tu dia pun ternganga lah..adeyaiii..sakit perut dibuatnya..kita org yg jadi mangsa..nasiblah tak ada sesapa yg duduk atau brg2 yg tergolek keluar..malunya tak usah ckplah...huhu



disini lah tpt kejadian yg amat memalukan diri itu..

04 Mei 2009

ape citer cutiku?

Jumaat (1.5.2009)

Jumpa tuya a.k.a mak tiri aku..semua nie mmg tak dirancang pun..bukan main gedik bila dh jumpa, mcm tak mo kasi mak tiri balik mersing jerk hr tu..nasib baik dia bwk mila kwn dia..kalu korang tak cye, korang leh tgk pic kita org kat blog mak tiri aku tu..sila klik sni..disebabkan mak tiri mengejar masanya..maka terpaksalah dgn relahati ku melepaskannya pergi..sayonara..moga suatu hari nanti kita jumpa lagi ekk..

petang tu lepas escord(betul ker aku eja) mak tiri..aku g air hitam lak jumpa kwn dekat sna..tu pun kene bwk dia jejalan, sbb dia bukan org sni..so bwk lah dia tgk laut..tp dekat jerk..g punggur..punyalah teruja kwn tu nak mandi..tp aku tak bagi..tak pasal2 kene sakit gatal2 kang..airnya tak beberapa elok sgt..tp bila dh ptg skit..rmai pulak dtg ctu main air..kwn aku tu geram jerk..last2 cepat2 ajak dia balik..hehe selamat aku.


Sabtu (2.5.2009)

pagi cm biasa merempit smpai ptg..tp hr nie tak ramai mana..cuma mlm tadi aku tak leh tido.. dekat pukul 3 pagi baru aku leh lelapkan mata..nape ekk..aku pun tak tau aper yg aku pikirkan..tetiba, teringat aku pd sorang teman..ape lah dia buat gaknyakan..bg sms kat dia pun dia tak balas..sibuk sgt ker dia ngan buah hati barunya?..nak aje aku ckp ngan dia..'antara kita ada masalah ker' atau aku dah sakitkan hati dia?..biarlah..aku siapa nak hukum hakam diakan.. harap dia dh sembuh dari demam panasnya tmpohari.

tetiba jerk pagi nie hujan lebat..mcm best jerk klu leh tido dan tak ada sapa yg ganggu kan..nak wat cmner tanggungjwp perlu digalas..so kenalah g keje..hr nie mmg hari blur sedunia..sebb semua keje aku slow motion jerk hari nie...tak suka tau..


Ahad (3.5.2009)

hari nie pun mcm semlm jugaklah..merempit..rempit tak penah berpisah dgnku..selagi hayat dikandung badan gaknya..kalu ada pakwe nie mau lari pakweku, sbb makwenya sibuk ngan koja, koja, koja..

hari nie ramai skit n still sama mcm semlm.. mlm td pun tak leh lena.. kul2 pagi baru leh lena..tp yg tak bestnya..smpai kat tpt ngajar ayah kata ...'stndby...pengarah dari putrajaya dtg'..nasib hari nie aku tak kantoi..bila aku duk pikir2 perlu ker aku ikuti kursus mengajar tu?..aku ke kene handle semua nie lepas ayah aku bersara nanti?..mampukah aku?..kesian bebudak tu tak dpt nak praktis kat litar sbb pngarah besar yg dtg..maafkan za yer ayah..nanti akhir tahun za pergi yer ayah.

begitulah kisah percutianku kali ini..sekian..




minah rempit berposing di pantai punggur

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails