29 Mei 2009

KISAH CINTA DARI CHINA..



" tangga cinta "

Satu kisah cinta baru-baru ini keluar dari China dan langsung menyentuh seisi dunia. Kisah ini adalah kisah seorang laki-laki dan seorang wanita yang lebih tua, yang melarikan diri untuk hidup bersama dan saling mengasihi dalam kedamaian selama setengah abad..


Laki-laki China berusia 70 tahun yang telah memahat 6000 anak tangga dengan tangannya (hand carved) untuk isterinya yang berusia 80 tahun itu meninggal dunia di dalam goa yang selama 50 tahun terakhir menjadi tempat tinggalnya.


50 tahun yang lalu, Liu Guojiang, pemuda 19 tahun, jatuh cinta pada seorang janda 29 tahun bernama
Xu Chaoqin ....


Seperti pada kisah Romeo dan Juliet karangan Shakespeare, teman-teman dan kerabat mereka mencela hubungan mereka karena perbedaan usia di antara mereka dan kenyataan bahwa Xu sudah punya beberapa anak.... Pada waktu itu tidak bisa diterima dan dianggap tidak bermoral bila seorang pemuda mencintai wanita yang lebih tua.....Untuk menghindari gossip murahaan dan celaan dari lingkungannya, pasangan ini memutuskan untuk melarikan diri dan tinggal di sebuah goa di Desa Jiangjin, di sebelah selatan Chong Qing.

Pada mulanya kehidupan mereka sangat menyedihkan karena tidak punya apa-apa, tidak ada listrik atau pun makanan. Mereka harus makan rumput-rumputan dan akar-akaran yang mereka temukan di gunung itu. Dan Liu membuat sebuah lampu minyak tanah untuk menerangi hidup mereka.
Xu selalu merasa bahwa ia telah mengikat Liu dan ia berulang-kali bertanya,"Apakah kau menyesal?" Liu selalu menjawab, "Selama kita rajin, kehidupan ini akan menjadi lebih baik".

Setelah 2 tahun mereka tinggal di gunung itu, Liu mulai memahat anak-anak tangga agar isterimya dapat turun gunung dengan mudah. Dan ini berlangsung terus selama 50 tahun. Setengah abad kemudian, di tahun 2001, sekelompok pengembara (adventurers) melakukan explorasi ke hutan itu. Mereka terheran-heran menemukan pasangan usia lanjut itu dan juga 6000 anak tangga yang telah dibuat Liu.

Liu Ming Sheng, satu dari 7 orang anak mereka mengatakan, "Orang tuaku sangat saling mengasihi, mereka hidup menyendiri selama lebih dari 50 tahun dan tak pernah berpisah sehari pun. Selama itu ayah telah memahat 6000 anak tangga itu untuk menyukakan hati ibuku, walau pun ia tidak terlalu sering turun gunung."

Pasangan ini hidup dalam damai selama lebih dari 50 tahun. Suatu hari Liu yang sudah berusia 72 tahun pingsan ketika pulang dari ladangnya. Xu duduk dan berdoa bersama suaminya sampai Liu akhirnya meninggal dalam pelukannya. Karena sangat mencintai isterinya, genggaman Liu sangat sukar dilepaskan dari tangan Xu, isterinya."Kau telah berjanji akan memeliharakanku dan akan terus bersamaku sampai aku meninggal, sekarang kau telah mendahuluiku, bagaimana akan dapat hidup tanpamu?" Selama beberapa hari Xu terus-menerus mengulangi kalimat ini sambil meraba peti jenazah suaminya dan dengan air mata yang membasahi pipinya.

Pada tahun 2006 kisah ini menjadi salah satu dari 10 kisah cinta yang terkenal di China, yang dikumpulkan oleh majalah Chinese Women Weekly. Pemerintah telah memutuskan untuk melestarikan "anak tangga cinta" itu, dan tempat kediaman mereka telah dijadikan musium agar kisah cinta ini dapat hidup terus.


14 ulasan:

sis_nita berkata...

semoga percintaan akak ngan asben sehebat cinta lagenda yang lain..

besar sangat impian akak kan..

tapi itu pon harapan semua pasangan yang bercinta..

F A R Y N berkata...

syahdunya...huhuh

eiza in the house.. berkata...

sis_nita
* biar impian setinggi gunung..
sekurang2nya bila tak tercapai pun setakat kaki gunung sis :)

mmg sis, harapan semua org bercinta mcm tu..bila lak, za nak bercinta nie..hehe

Faryn
* aku pun sendu je nie beb..sob3

+s h a z h a + berkata...

wah..dah jd cerpenis..hehe.trus usha..

eiza in the house.. berkata...

shazha
* tak adalah dik..belum lagi..nie orgnya..copywrite jerk..hehe

shazha ajarla akak jd cerpenis leh kan?..:)

matakucing berkata...

kerana cinta manusia sanggup melakukan apa saja

eiza in the house.. berkata...

matakucing
* a'ah..mcm bro la..
sanggup utk melansingkan bdn..hehe..

mamai berkata...

agungnya cinta....
cinta sesama manusia...
cinta sesama mahluk...
tiada kekal cinta di dunia...
yang abadi cinta maha pencipta...





.....cinta pada sampah...

dkama berkata...

Tangga cinta tuh kalau beranak pinak lagi... dkama nak beli 1

KUNTONG berkata...

cinta adalah sesuatu yg abstrak,andaikata kita hayati dgn murni,jadilah ia sesuatu yg indah utk dikenang.ttpi andaikata sebaliknya, ia akn jadi sesuatu yg pahit utk dikenang.Pak Cik tk prnah bercinta sblum brkahwin...krna krna x ada sesiapa yg meyintai diriku yg tak berapa indah utk ditatap.ttpi PC hanya bercinta selepas berkahwin. ini amat brhrga buat diri ini.

Ms ALiN-D berkata...

usaha adalah tangga kejayaan dlm hidup..dalam bercinta dan mencinta juga perlu ade usaha bersama utk memastikan cinta itu terus mekar dan harum sepanjang hayat.. :)

eddie dewanaga berkata...

kisah keagungan cinta...

tak semua beruntung dpt merasakannya.

Fly berkata...

semoga berbahagia bersama insan2 yang tersayang aminnn..

~ eila'z ~ berkata...

ermmm masih wujud ker cinta sejati yang teramat2 sejati di zaman skarang ni..... alangkah bahagia nyer hidup dalam kebahagiaan mcm tu kan eiza...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails