22 Mei 2009

kamu rasa kamu bagus?

Sebelum kita menghukum orang lain, fikir dahulu... Adakah diri sendiri lebih baik dari orang yang ingin kita jatuh hukum itu? Kalau lebih baik sekalipun, siapakah kita untuk menghukum dia? Setiap orang tidak terlepas dari melakukan kesilapan.. Sentiasalah buka pintu kemaafan kerana hanya dengan itu hidup kita akan tenang dan lebih bermakna.

Manusia lebih suka menunding kesalahan pada orang lain tanpa melihat salah sendiri. Selalulah fikirkan bagaimana kalau kita berada di tempatnya... Letak situasi dia di tempat kita. Apa yang akan kita rasa? Jangan menilai orang dari sudut luaran. Kenalilah dia dari dalamannya... Mungkin yang nampak baik, tidak sebaik yang disangka, dan mungkin yang tampak kurang baik, lebih baik dari yang nampak baik itu.... Kebenaran selalunya adalah sesuatu yang pahit untuk diterima tetapi biasanya yang pahit itulah penawar....

Berusahalah untuk sesuatu yang lebih baik... Bukan memburukkan keadaan.

15 ulasan:

T.u.Y.a berkata...

aku memang bagus za..
sape lagi nak puji diri sendiri kalau x tuan punye badan..hahahahahahahha..
n3 tu sangat2 berilmu dan bermanafaat..
yg penting sedar,blajar dr kesilpan dan redha dgn ketentuan setelah berusaha sedaya mampu..

Tinie a.k.a Ibu Fatin berkata...

bagus2 aku insaf

besi berkata...

tiada siapa yg sempurna....
selagi namanya manusia...

mamai berkata...

megetahui sesuatu kebenaran tu mmg amat menyakitkan....tapi itu ubat penawar diri

a.b geldofg berkata...

sbelum ko mati
ko matikan dulu org lain

dkama berkata...

ayaaaaak n3 cam sikit lebih kurang n3 niza jer...hehehe semalam aku terkapak pala orang... ari nih aku nak mintak maap tapi takde adres la pulak... nyesal2

ciK LyndaWawa igUana berkata...

bgs2.....

Ivy Metaga berkata...

hmm..sedap dalam dunia ni tak ada org yg sempurna..=)

kueh bakar berkata...

satu jari kita tunjuk org..
9 jari org tunjuk kite..

A a D i I ? berkata...

manusia tu byk yg kurang.. =)

sis_nita berkata...

sukar tuk memaafkan jika hati telah terpalit dengan DENDAM..

zedmagel berkata...

Eiza,

Sesiapa pun akan tetap insan biasa, kita bukan siapa-siapa, kerana seorang kita adalah diri kita sendiri milik Allah Yang Maha Esa.

Tanpa diri kita, dunia ini pun akan terus berputar sehingga ke akhir usianya.

KUNTONG berkata...

sudah menjadi tabiat manusia, kesalahan orang lain nampak jelas, tapi kesalahan diri sendiri, ...dah lah begitu, tidak mengaku pula. hai....dan jarang-jarang ada manusia yang mahu mengaku kesalahan diri sendiri.in jerman ( kito kan me-nu-soh).

mummysyafie berkata...

dari hari ke hari aku cuba jadi yang terbaik..walaupun tak sempurna

eddie dewanaga berkata...

takde siapa yg sempurna dlm dunia ni, sekiranya ada kawan2 yg cuba mengeruhkan keadaan, just walk away... tak berbaloi kita membazir waktu melayan orang2 sebegini...

teringat zaman muda2 dulu,
darah muda... sebelum diorang kencingkan gua, gua berak kan atas kepala diorang dulu...!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails