khasiat air liur sendiri...

Air liur basi berkhasiat cerna sistem tubuh manusia
Air liur basi yang diminum bersama air biasa ketika bangun awal pagi adalah penawar semula jadi paling mujarab dalam membentuk kesihatan seseorang insan.

Air liur basi yang dipandang jijik menyimpan khasiat
khusus bagi mencerna sistem dalam tubuh manusia..

Keberkesanan air liur basi bagaimanapun hanya untuk keperluan tubuh badan individu itu sendiri dan bukan untuk dikongsi dengan orang lain. Cara amalannya pula hanya berkesan jika seseorang itu bangun dari tidur dengan terus meminum air putih biasa tanpa perlu mencuci muka, berkumur-kumur atau membersihkan badan.

Sistem rawatan tersebut telah menjadi amalan Rasulullah S.A..W dalam kehidupan harian baginda dan telah dikesan kemujarabannya oleh pakar sains perubatan moden. Nabi Muhammad semasa hayatnya akan meneguk air putih biasa terlebih dahulu sebelum baginda bersugi dan berwuduk menunaikan solat subuh setiap pagi.

Malah fungsi sumber semula jadi pada diri seseorang termasuk air liur basi turut disebut dalam al-Quran serta hadis-hadis Nabi.

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu
dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku. Kalau rajin. Tolong sebarkan kepada saudara Islam yang lain. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati. wassalam.

Ulasan

caluk@cencaluk berkata…
perut kau leh masuk benda basi ke he he
matakucing berkata…
apa khasiatnya?
eiza in the house.. berkata…
caluk@cencaluk
** air liur basi aku aje yg leh caluk..yg makanan lain klu basi tak leh la..


matakucing
** khasiatnya.. buat sistem pertahanan tubuh jadi kuat lwn penyakit..dan mungkin leh awek muda..
Hidemichi berkata…
serius sejak aku amalkan benda ni (dah lama), kalau pergi gosok gigi dulu rasa ruginyerla ya amat!
mamai berkata…
tapi air liur basi tu tolong la basuh bila bangun pagi especiallu masa nak makan sarapan hehehehe
eiza in the house.. berkata…
Hidemichi
** along angkat..wah..amalkan petua lama2 ekk..pttla awet aje..:)


mamai
** betul2 takut terlupa lak nanti..hehe
salam....

air liur yang basi je ada khasiat. Nasi basi, lauk basi, idea basi semua membawa mudharat. huhuhu
dkama berkata…
Sapa lah yang sudi minum air liur basi aku... hahaha PEACE...
sis_nita berkata…
tapi kan..

mmg betul laaa..

pepagi pas bangun dari tido kan..

amalkan minum air putih segelas dan selawat 3 kali tu mmg ramai yang mengamalkannyerr dan ramai gak yg suh amalkan..

akak pon salah sorang dari pengamal menda ni..

:)
Suka Bebel berkata…
pernah baca gak ni, pernah amalkan.tapi tak nampak apa hasiatnya.hehe
Aidil Fadzil berkata…
Salam Ziarah kembali, salah satu petua...boleh amal. Teringat pesan tuk, sebelum basuh muka kalau ada "bengkak kecil" amik gosok perlahan-lahan. Mujarab tuuuuuuu
CuTeMiUt78 berkata…
oh.. gitu ke..emmm pernah gak tau.. tapi tak amalkan pun..
eiza in the house.. berkata…
amirhamzah64
** betul jga tu bro..jd huru hara adalah..huhu

dkama
** ko minum je la sendiri..kan dah pesan..utk sendiri aje..apepn pun PEACE..:P

sis_nita
** oooo..ptt la awet muda selalu..:)


Suka Bebel
** ko kene dalami ilmu nie lagi..supaya mujarab :)
eiza in the house.. berkata…
Aidl Fadzil
** dpt lagi satu petua baru..thanks bro..:)

cutemiut78
** takperla kak..mungkin akak ada cara lain kan nak kekalkan kesihatan bdn..:)
apei berkata…
air liur basi gua pagi-pagi ada banyak lebih. ada saper2 nak gua boleh jual.
eiza in the house.. berkata…
apei
** try ko bg kat orked..dia nak tak..hehe

Catatan popular daripada blog ini

perut ku oh mataku..