perut ku oh mataku..

Salam semua..moga hari nie hari yg terbaik buat kita..

Nak tnya dgn korang la.. korang penah tak sakit perut smpai berguling-guling..pastu kuar masuk bank kecik tu 3-4 kali..korang rase tu penangan gastrik ke atau salah makan?..

perut aku nie mmg ada problem yg sgt besar kot.. sbb dia suka sgt sentap tau, bila aje aku makan benda2 yg lama skit..maksud aku cthnya mcm tadi..aku bekal nasi lemak yg ayah aku beli utk breakfast pagi tadi.. pastu aku tapaw la juga kuih muihnya skit2..sbb bykkan..so klu kat umah tentu tak abis..

masa lunch tadi..rasenya nasi lemak tu ok..tak adalah pulak rase2 basi2 ke ape...nie tadi nak masuk kul 2ptg nie tadi... dia punya blended kat dlm perut nie.. ya Allah..dh mcm rasenya nak buat aku terjun 2 tingkat tau..sakit yg amat..nape lah perut aku cmnie..dekat 2-3 kali gak bertungku kat bilik kecik tu...nie baru lah lega...cuma nie lah aku confius nape eh..klu sakit je..mesti area perut belah kiri aku yg sakit sgt...ape tadi aku makan menelan je ke..smpai makanan tu tak leh lalu kat usus2 aku tu..iskh..cerewetnya perut nie..

sapa tau.. klu gastrik sebelah mana?.. kiri ekk.. penah jugak masa tu aku tingin nak minum, minuman beri tenaga kat bdn kan..aku try beli kacip fatimah punya coffea..konon2 nak bg tenaga masa puasa..lepas jerk aku minum..teruk aku dikerjakan..kuar masuk bilik kecik smpai tak igt2..nasib baik kat umah..ngan muntahnya semua.. dah masa aku jumpa doktor..doktor igt aku mengandung..iskh simpang malaikat..belum kawin mana nak ngadungnyakan..doktor pun minta maaf..dia kata aku tak boleh minum air2 mcm tu..sbb perut aku alergik..nape lah leh jd cm gini..aku tak boleh menganas cm dulu lagi klu makan..nak kene jaga2..x best la klu tak ada cili padi makan..mau rase makan cm tak ada rase umpphh!!..

------------------------------------------------------------------------------------------

mata aku pulak...mata nie klu tenung lelama kat skrin komputer nie mesti cepat dia merah..mcm aku gosok mata..padahal biasalah kan keje aku kan mmg tgk skrin komputer..semlm belah kiri yg merah, nie belah kanan lak..dh kene tegur...

teringat lak ngan satu cerita akak satu tpt keje aku nie..pasal makcik dia.....masa tido makcik dia gonyoh ke atau gosok mata tu..esok2 pagi tgk dua2 mcm kuar darah..luka..iskh harap2 dijauhkan la..



rase2 korang ada ubat tak..nak baik pulih keadaan aku nie..klu ada sharing2 la yer..harap2 aku cepat la baik..tq u all.

Ulasan

naz ilyn berkata…
salam... nasi lemak ni mmg mudah basi dik oiii sebab santan tak tahan lama... lepas tu perut kamu sensetif tu yang sakit tu... gastrik mmg sebelah kiri tapi apa-apa pun gilah jumpa doktor untuk kepastian.... pasal mata tu akak pernah juga lebih baik jangan gosok lebih baik standbay ubat titis untuk segarkan mata.
mamarempit berkata…
eiza...cube minum susu alpha lipid..memang mahal..tp susu ni sesuai utk sape2 yg elegik ke, gastrik ke...apa2 penyakit...
eiza in the house.. berkata…
naz ilyn
** mungkin juga la kak..sbb lama dah tak bwk bekal nasi lemak..cuma tadi jerk tu..karang klu tak ok sy g klinik ye..thanks kak

mamarempit
** za penah juga dgr susu tu baik..tp ongkosnya belum ada lah kak..tq kak atas cdgn tu..
mamai berkata…
lom pernah paling teruk sakit perut bila tak boleh nak bernafas ajer
eiza in the house.. berkata…
mamai
** nape bro sakit perut tak leh napas..tu sakit ape pulak?..
~Firsya~ berkata…
eiza,hang smelah mcm my hubby 2ari lpe,salah mkn kot,pastu bile g klinik,rupe2xnye keracunan mknan...nek kebas punggungnye dok p melabur jek...papehal pon,g cek kat klinik la,riau kalo ade papehal dlm perut kan...
ku tak sempurna berkata…
utk mata tu cuba lah guna toner mata permata hijrah..
mataku pun selalu gatal dan merah..
bila selalu titik toner mata tu, alhamdulillah ok..
tp, kena pantang makan gak klu alergik... :D
zaijb berkata…
salam Eiza,

moga eiza dah beransur2 pulih skrg nie...
rasanyer macam dah simpan lama sgt sakit nie... nape tak jumpa doctor saje... bukan di klinik tapi pergi ke hospital supaya mendapat rawatan selanjutnya...

kekadang kita sambil lewa tetang penyakit kita nie... tapi perlu berhati2 krn byk skrg penyakit yg mudah menyerang kita.

kalau sebelah kiri- kedudukan perut kita memang di situ dan juga kedudukan buahpinggang di bawah nyerr. Kalau tiada masalah tentang urine bagus lahh...

kalau eiza kata gastric selalu nya ia ada kaitan dgn sakit ulu hati- selalu tempat nye di tengah2...
kalau di kawasan perut dan pusat ia perlu di periksa maybe berkaitan dgn kawasan peranakan wanita.

dan jikalau di sebelah kanan ia berkaitan dgn appendix atau renal problem(buahpinggang)itu pun mesti dilihat kedudukan nya...

ape2 pun perlu berjumpa doktor di hospital... bukan tak boleh di klinik tue... tp di sana peralatannya tidak mencukupi utk mendiagnosis kan penyakit ini.

elak makanan yg pedas, cafein, bergas, fastfood termasuk lahh KFC, McD, dan juga makanan dlm tin... nak makan boleh tp jgn terlalu kerap buat masa skrg elak kan dulu.

moga eiza cepat sembuh jgn lupa jumpa doctor yer...
coklat panas berkata…
moga cepat sembuh kak
n jaga kesihatan tuh..
T.u.Y.a berkata…
g doctor la minah..
syooohhhhh!!g klinik ke spital..
nak baik ke x nih????
zedmagel berkata…
Salam Eiza,

Tu namanya CHIKA, sakit perut yang terlampau. Ayat orang BP le tu, orang tempat lain tak tau le.

Tapi elok lah ke klinik yang berdekatan untuk menerima rawatan, atau pegi jumpa pakar perubatan alternatif.
yea...Gastrik mmg belah kiri. Ko jgn sesuka suki mkn benda2 yg lama teperap tau. contohnya nasi lemak yg di jual tu laa.....
gastrik amat sensitip dgn menda2 cam tu..gastrik ni dia nak yg segar dr ladang..tapi...tak leh pedas2...

aku penah kena penangan gastrik ni..muntah, pening kepala, perot pedih memulas, nak tercirit...dlm satu masa!! aduhhhhhh..... xL
fajridil adha berkata…
perut selalu wat hal eh. tu tanda2 suruh kurangkan mkn la tu.. hehe[my blog]
Watierman berkata…
Try minum 100 Plus/ atau Pil chi kit Teik Onn/minum ir selasih direndam dengan air gula batu/titiskan 3 titik minyak gamat dalam air suam dan minum....Insyaallah...kita usaha kan...selebihnya..Allah yg tentukan!

Next step...jumpa Doktor lah senang!!!
matakucing berkata…
OOO TU USUS BESAR KO PROBLEM TU SIS..ERMM TP BETULLAH APA YG KITA MAKAN TU LAH PUNCA PENYAKIT
caluk@cencaluk berkata…
cuba kau tampal koyok kat perut kau tu he he --> mau ade yg sepak aku nie
neezareef berkata…
kesimpulannyer perut ngn mata ko ni manja sgt...huhu
eiza in the house.. berkata…
Firsya
** terima kasih firsya..hope cuma slh makan je..nie dah baik dah..

zaijb
** terima kasih sis atas info yg berguna nie..:)

ku tak sempurna
** insyallah..nanti sy cr permata hijrah tu..tq bg tau :)


coklat panas
** u too adik..tq

tuya
** hehe ko nie..cm halau kambing..aku ok dah nie..don't wori eh..
eiza in the house.. berkata…
bro zedmagel
** yer ke bro..first time dgr..ada cdgn pusat rwtn alternatif kat mana yg bro tau?..tq

Jaja/bini the rock
** yelah kak...jrg makan cmtu..sintom2 akak tu sama mcm sintom za kene lah..confirm la tu gastrik..

Fajridil Adha
** yelah..abis klu dah kurang makan..nak kurang kan ape lagi ekk?..

Watierman
** bgusnya petua akak nie..nanti za usahakan..klu tak ok..mmg dia nak g jumpa doktor jugak lah tu..thanks yea..
eiza in the house.. berkata…
caluk@cencaluk
** tau tak per..memandangkan aku dh baik..aku tak sepak ko..cuma terajang je..keh3

neezaref
** hehe..tula manja...

Catatan popular daripada blog ini