musibah...

Tengahari tadi aku dpt call.... dari seorang sahabat ku yg baru saja bergelar suami org...dia ada bercerita serba sedikit kejadian "pelik" selepas pernikahannya tempohari. Majlis itu diadakan di rumah pengantin perempuan di Pantai Timur Semenanjung Malaysia.

Mujur dan syukur kehadrat Illahi sbb semuanya berjalan ngan lancar semasa majlis dilangsungkan... cuma masa rombongan lelaki mahu pulang ke Johor..ada kejadian yg tak dipahami atau lebih senang di ucap sbg "mistik" berlaku..bygkan rombongan pihak lelaki menghadapi kerosakan bas smpai 6 kali dlm perjalanan balik..sedangkan bas yg digunakan adalah bas baru...macamana belting bas tersebut asyik kene tukar tp bas masih tak mau bergerak2 juga..lepas tu ada kejadian lain lagi berlaku..kata kwn tu..cermin belah depan bas tu pecah akibat lantunan seakan2 api ke arah cermin bas tersebut..nasib la kata kawan ku itu... semua yg berada didlm bas semuanya ada"berisi"..maksudnya ada ilmu...bukan calang2 org..

Bila kawan tu pergi berubat ...org yg mengubat tu ckp ada org dengki ngan wife dia..dia akan pastikan anak pertama kawan ku ini akan ilang dan sanggup nak porak perandakan kehidupan kawan ku ini..kawan ku ckp yg melakukannya adalah bomoh dari Siam....MasyaAllah..beratnya dugaan sahabat ku nie..aku suruh dia byk bersabar dan berdoa pada Allah moga semuanya selamat..

sbg manusia kita sepatutnya redha atas ape jua yg terjadi..jgn gunakan sesuatu yg boleh menyukutukan dan menyesatkan utk mendapatkan ape yg kita ingini..tp itulah..sbg manusia ini sering dimomokkan dgn hasutan2 dari iblis dan syaitan..iman mudah goyah..sering kali kita yg ternadah...jadi usah biarkan hidup kita diselubungi masalah..berdoalah dan bertawakal..moga Allah tunjukkan jalan yg benar.. lagi lurus untuk kita....wassalam.




gambar dari encik google



notahati: aku juga bukan manusia yg kuat utk harungi semua ini..tp aku cuba menghindarinya..insyallah..

Ulasan

dina berkata…
kenapa la ada yang sanggup nak rosakkan kebahagiaan org lain sampai macam tu. gilak... manusia pendengki ni harus di buang dalam gaung je kan za kan...
eiza in the house.. berkata…
dina
** tulah dina..aku pun tak paham nape..perkara dah lepas buat ape nak di ungkit lagi..lagipun dah jd hak org..ada pulak sanggup buat sesuatu yg jijik semata nak dpt ape yg dihajati..
eddie dewanaga berkata…
benda2 macam ni biasa berlaku bila kita gagal kawal amarah dan dendam.

berpegang pada akidah dan percaya Allah itu Maha berkuasa...
eiza in the house.. berkata…
eddie dewanaga
** yup..bila amarah dan dendam menguasai diri..
halal haram semua ketepi..
bukan lelaki saja perempuan sama..ntah ape nak jd dunia nie..nauzubillah..
matakucing berkata…
dengki, khianat, dendam kesumat tu la penyakit org kita..ermm panggil ceplos ler erk bru tau
eiza in the house.. berkata…
matakucing
**hmm nak buat cmner lumrah org2 kita..ceplos ekk..agak2 leh ke?..:P
mamarempit berkata…
hanya pada Allah saje tmpt kite berlindung
eiza in the house.. berkata…
mamarempit
** betul tu mama..harap2 jgn kita terpesong..amin..
ishh!! PHD la tu yea.. ape lah manusia ni, dah bercampur dgn syaitan lah tuh..
astaghfirullahal Azim...

Semoga kawan ko tu sntiasa dilindungi lah hendaknya dunia akhirat bersama2 isteri & bakal anak2 nya nnt....
eiza in the house.. berkata…
Jaja/Bini the rock
** amin kak..mudah2n..kesian dia..baru nak bina rumahtangga..ada yg dengki la pula..
KUNTONG berkata…
hatinya sudah dikuasai oleh syaitan.Kepuasan yg negatif adalah sesuatu yg diharapkan dari org sprti itu. moga-moga dia sedar akan kesilapannya.
coklat panas berkata…
ishhh kak,ada jugak orang cmtuh punye dengki dalm dunia ni yer..
azmi yusof berkata…
susahkan bila ada pendengki dalam dnia ni...yang susah lagi bila masih ada yang sangup berkawankan syaitan untuk merosakkan hidup orang lain..oran macamni takkan puas hati..selagi boleh mereka akan sedaya upaya cuba ganggu...harap kwan eiza tu tabah hadapi dugaan..
eiza in the house.. berkata…
Pakcik Kuntong
** senjata kita hanya dgn doa jek pakcik..klu kita benar..insyallah Allah pasti menolong hambanya dlm kesusahan..

coklat panas
** lumrah dik..cuma kita nie kene hati2 dalm menyelusuri kehidupan nie..

azmi yusuf
** betul tu azmi..harap2 kita tak tergolong dlm org mcmtu..

- kita doakan dia harapnya dijauhkan dgn segala musibah..amin
neezareef berkata…
agaknye lupa baca doa naik kenderaan kot
eiza in the house.. berkata…
neezareef
** huhu...mungkin kot..:P

Catatan popular daripada blog ini

perut ku oh mataku..