macam-macam aje..

Ada seorang Aceh dari kabupaten Pidie, menulis surat ke anaknya yang
ada dipenjara Nusa Kambangan karena dituduh terlibat GAM (Gerakan
Aceh Merdeka).

Bunyinya: "Hasan, bapakmu ini sudah tua, sekarang sedang musim tanam
jagung, dan kamu ditahan di penjara pula, siapa yang mau bantu bapak
mencangkul kebun jagung ini?"

Eh, anaknya membalas surat itu beberapa minggu kemudian. "Demi Tuhan,
jangan cangkul itu kebun, saya tanam senjata di sana," kata si anak
dalam surat itu.

Rupanya surat itu disensor pihak rumah tahanan, maka keesokan harinya
setelah si bapak terima surat, datang satu peleton tentara dari kota
Medan.

Tanpa banyak bicara mereka segera ke kebun jagung dan sibuk seharian
mencangkul tanah di kebun tersebut. Setelah mereka pergi, kembali si
bapak tulis surat ke anaknya.

"Hasan, setelah bapak terima suratmu, datang satu peleton tentara
mencari senjata di kebun jagung kita, namun tanpa hasil. Apa yang
harus bapak lakukan sekarang?"

Si anak kembali membalas surat tersebut, "Sekarang bapak mulai tanam
jagung aja, kan udah dicangkul sama tentara, dan jangan lupa ngucapin
terima kasih sama mereka."

Pihak rumah tahanan yang menyensor surat ini langsung pingsan.

Ulasan

s@yangh@sni berkata…
naper arr aku takder sedara yang terlibat dgn GAM..

tengah pening nie nak bajak tanam ..
wat tanam tebu..
mamai berkata…
bijak-bijak hehehehe
mamarempit berkata…
wa...pas ni bleh la buat² cam ni...senang nk tanam padi...hahaha.
eddie dewanaga berkata…
hahaha... tak payah bersusah-susah nyangkul... tanah dah siap gembur.

gua dah jumpa eiza kat fb, terima kasih ye...
tolong panggil tentera jepon tu dtg blkg rumah aku Za..aku nak tanak bendi ngan lada cili la...
zedmagel berkata…
Salam Eiza,

Orang suruh ko buat N3 perjumpaan blogger malam tadi, ini kau tulis kisah GAM tanam jangung le, cari senjata le,,,,

Tapi kelakar juge...hhe..he...
eiza in the house.. berkata…
sayanghasni
** hehe..tanam la tebu ditepi bibir aje kak..

mamai
** tulah..tak penah difikir dek akalku..

mamarempit
** tulakan..mmg seronok la dpt pembajak tanah free nie..hehe

eddidewanaga
** rase2 ada tak zaman sekarang nak buat gtu..klu ada mesti best

-letak la pic hencem bro kat fb tu..asyik lisa jek yg glamour..huhu

Jaja/Bini the rock
** kak boleh..tapi aku takut yg dtg hantu jepun jerk..hehe

zedmagel
** rileks bro...nie tgh tunggu bahan bukti dari kak jaja..cerita tanpa bahan bukti tak syok sgt..

-ha sila lah g n3 seterusnya..dah semlman n3 tu disitu..apepun famili bro mmg sporting..
especially ur wife..dia kata cm penah nampak kita sebelum nie..tp dimana ya..hehe

Catatan popular daripada blog ini

perut ku oh mataku..