1001 cerita


Mari ceriakan hari andaa….laaayyyaaannn…



Sakit jiwa

Seorang lelaki sakit mental menganggap dirinya adalah jagung dan terlalu takut dengan ayam. Jika ternampak haiwan itu, dia akan lari lintang pukang kerana menyangka ayam akan memakannya. Akhirnya, lelaki itu dimasukkan ke rumah sakit jiwa. Setelah beberapa bulan, doktor pun melakukan ujian ke atas lelaki itu bagi mengenal pasti apakah dia telah pulih ataupun tidak.

Doktor : Adakah kamu tahu siapa diri kamu sekarang?
Lelaki : Ya doktor.
Doktor : Siapa kamu sebenarnya.

Lelaki : Saya ini manusia doktor.

Doktor : Ya ke? Bukan jagung?
Lelaki : Bukan, saya manusia doktor.

Doktor : Kamu takut dengan ayam?

Lelaki : Tidak doktor.

Doktor : Hmm..bagus. Nampaknya kamu dah sembuh.

Lelaki : Tapi doktor, saya ada satu pertanyaan.

Doktor : Apa dia?

Lelaki : Ayam tahu tak yang saya ni dah berubah jadi

manusia.
Doktor : "??$$??"




Pesakit Jiwa Yang Resah

Seorang pesakit jiwa mengadu kepada doktor psikiatri mengenai teman sebiliknya.
"Saya sudah tidak tahan lagi, doktor"
"Kenapa?", tanya doktor dengan ramah.
"Begini doktor. Teman sebilik saya menganggap dirinya adalah seekor anjing"
"Oh ya? Adakah dia menyalak?"
"Kalau dia menyalak tak jadi masalah. Masalahnya saya adalah sebatang pohon. Jadi sebentar-sebentar dikencinginya




Khidmat Negara

"Saya tidak mungkin dapat sertai Khidmat Negara ! " kata Hamid seorang pemuda yang enggan masuk kursus wajib Khidmat Negara.
"Mengapa tidak? " tanya Rekrut yang mendaftarnya.
"Kerana kaki saya yang satu lebih panjang daripada kaki yang lain. "
"Jangan risau. Di tempat kau akan berkhidmat tanahnya juga tidak rata. "



Berhenti Merokok

"Bolehkah saya minta rokokmu sebatang?" tanya John pada George.
"Laa. saya sangka kamu sudah berhenti merokok. Kamu kan sudah tahu bahawa merokok itu merosak tubuh badan! Kamu kan sekarang berpenyakit?" kata George.
"Saya memang sedang dalam proses berhenti merokok. Dan sekarang saya sedang dalam tahap pertama."
"Apa tahap pertama itu?"
"Berhenti membeli rokok!"





Gelagat Boss ngan Seketeri di early

Alkisah ada seorg lelaki yg berusia lewat 50an danbekerja sebagai CEO disebuah sykt yg besar di KL…
Pada suatu early morning tu. Boss
ini memanggil la dia punya seketeri masuk ke opisnya..seperti biasa.. seketerinya pun masukla…

Tolong buatkan saya surat utk kita punya
client.. Si Boss ini pun mula la cakap dia punya mukadimahnya.. biasa la Boss.. malas nak tulis..cakap punya cakap.. Boss ni pun bangun.. dan berjalan-jalan pusing-pusing meja sambil tangan masuk dlm poket seluar.. 10 minit kemudia acara mengarang ayat pun habis.. si seketeri pun mula bersuara..

Seketeri: Boss.. pagi tadikan.. masa saya nak datang ke opis..saya nampak pintu garage boss terbuka..
Boss: (dlm keadaan kelam kabut) ye ke..tak per,
nanti saya call rumah..terima kasih..
Si seketeri pun blah balik ke meja
dia..dan si Boss pun call rumah dia tanya wife dia..

Boss: Yang tolong tengokkan garage
rumah kita..pintu dia terbuka la..
Bini: Taklah bang..baru tadi I tengok ..mana ada terbuka..
Boss: Iye..terbuka..cuba pergi tengok
sekejap.
Bini: Tidakkkkk, tertutup…saya tahu la
bang.
Boss: Pergi lah tengok..kalau tak terbuka
macam mana org boleh nampak??
Bini: Okay lah.. okay lah.


Setelah setengah jam kemudia.. masa
Boss ni tengah relek-relek..baru dia perasan yang zip seluar dia terbuka..(dah memang perangai dia tak suka pakai underware).. maka nampaklah…mengelabahlah si Boss ni memikirkan macam mana nak cover malu kat seketeri dia tu..

Boss: Errr… tadi pagi masa you nampak
garage I terbuka.. ada tak you nampak BMW kat dlm tu?
Seketeri: Tak.. yg I nampak cuma ada
MINI COOPER ngan dua tayar depannya pancit!!!!!!
~~~~~ wear your underwear!!!



Penjual Telur Di sebuah pasar tradisional.

Pembeli: "Dik, telur sekilo berapa?"
Penjual: "Telur ayam atau telur itik?"
Pembeli: "Telur ayam."
Penjual: "Telur ayam biasa atau ayam kampung?"
Pembeli: "Ayam biasa."
Penjual: "Yang tempatan atau yang import?"
Pembeli: "Yang tempatan."
Penjual: "Yang tempatannya mahu yang dari Ipoh, Kuala Selangor atau Tampin?"
Pembeli: "Yang Ipoh lah…" (Sambil terlihat kesal).
Penjual: "Mahu yang Ipoh Pusat, Barat, Timur, Utara, atau Selatan?"
Pembeli: "Adik nie jual telur atau nak jalan-jalan?"
Penjual: "Maaf kak, saya penjual mee rebus kat sebelah. Kebetulan yang jual telur pergi makan. Saya disuruh berbual dulu dengan pembeli sampai dia datang.




Cucu yang pintar..

Seorang atuk tegur cucu dia yang tak cemerlang dalam peperiksaan

Atuk: Tengok kawan-kawan sebaya cu, semua lulus tinggi-tinggi. Cu ini asyik internet, tv atau main bola. Bila nak belajar? Besar nak jadi apa? (Atok marah tahap tertinggi)
Cucu: Atok asyik bandingkan dengan kengkawan yang lain. Cu tak pernah pun marah bila atok tak sama seperti kawan-kawan sebaya atok yang lain.
Atuk: Tak sama apanyerr?
Cucu: Kawan-kawan sebaya atok semua dah jadi arwah kan?




Lelaki yang sengau…keh..keh..

Seorang lelaki yang sengau naik ke sebuah bas lalu bertanya kepada pemandu bas
"Vang.. vas nih fegi hamfang ke…? " (bang, bas ni pergi ampang ke?).

Pemandu bas itu berdiam diri. Marah kerana tidak dilayan, lelaki sengau itu pun turun dari bas.
Seorang lelaki lain di belakang pemuda sengau tadi pun bertanya kepada pemandu bas itu.

"kenapa awak diam tadi? kesian dia…"
Pemandu itu pun menjawab: "Masham mana haya nak hawab…. haya hun hengau hugak.. hhanti hia hata haya hehek hia hulakk!!!……."
(macam mana saya nak jawab.. saya pun sengau jugak.. nanti dia kata saya ejek dia pulak!!!)…





TELEFON..

Satu hari ketika baru saja tiba dr subang, aku singgah sekejap di Klcc.Aku ada something utk dibeli. Ketika aku sedang melihat brg dikedai, tiba-tiba perut aku terasa memulas. Apalagi aku pun terus bergegas ke tandas kat level tu.Masuk saja kat situ,aku tengok ada 3 bilik air.Satu tu bertutup,so aku pegi yg disebelahnya. Baru saja aku duduk,aku terdengar suara dari sebelah…

"Haa,camna sekarang ?" Aku pun bukan suka nak berbual ngan org yg aku tak kenal kat tandas tu.
Ntah camna,akhirnya aku balas juga
"Ok gak ler"
Kemudian suara tu bertanya lagi
"Ko nak gi mana ni??"
Iskk..Aku mula rasa musykil skit..tapi aku kata
"Aku nak balik,singgah sini nak beli brg sikit"
Lepas suara tu bertanya lagi
"Bila ko nak gerak ni??"
Aku selamba jer kata
"Lepas aku sudah ni,abis beli aku chow la".
Kemudian aku terdengar lagi suara org sebelah tu berkata
"Hei,aku call balik ko lepas nilah,tiap kali aku tanya soalan kat ko, mamat bodoh sebelah aku ni asyik jawap jer!!!




Seluar guni…

Di sebuah kampung yang terpencil tinggallah seorang lelaki miskin bersama-sama dengan ibunya. Lelaki miskin tersebut ingin melangsungkan pekahwinannya tetapi malang, kesemua seluar dalamnya telah berlubang-lubang kerana terlalu lusuh. Kasihan melihatkan keadaan anaknya, si ibu membuatkan seluar dalam lelaki tersebut dengan menggunakan guni beras. Di malam pertamanya, isteri lelaki tersebut telah mati terkejut. Cubateka kenapa?

Jeng… jeng… jeng…. sebab kat seluar dalam tu ada tulis


"Berat Bersih: 50kg"

Ulasan

besi berkata…
eiza..banyaknya cite..
buat cerpen la...
baru best
eiza in the house.. berkata…
besi- minat ngan cerpen ke?...ermmm..eiza tak reti mengarang la..lain tahun kot..:)
SRISUFI berkata…
1..2..3..jom gelak...kakakakaka

sgt suka cerita 1st tu...dlm lawak ada moral...
eddie dewanaga berkata…
hehehe...

ilang ngantuk gua beb!!
eiza in the house.. berkata…
srisufi-
hehehe..hahaha.kahkahkah..chop!!! penat la nak gelak sri..



eddie dewanaga-
baguih2...:)

Catatan popular daripada blog ini

jom balaja bahasa bangla..

aku suka makan..hehe