09 Januari 2009

Kenangan lalu..

Terusik hati ini bila seorang kwn baik menceritakan perihal mak ayah dia padaku..
dan teringat kembali nostalgia menjaga org sakit..iaitu arwah nenek dan mkcik ku..

Bukan senang menjaga org tua yg sakit...mcm2 ragam n mcm2 kerenah si tua kene tempuh..
bukan la nak mengungkit..tapi ingin memberitahu disini bahawa menjaga org yg sakit dan tua dlm fmly kita adalah baik dan mendapat pahala..insyallah..semua ada dlm hati kita, samaada ikhlas atau tidak..hnya kita dan Allah saja yg tau..


Tahun 2003
aku menjaga dua insan ini..wlpon memula aku bagai terpaksa, sbb aku jerk yg ade kat umah masa tu..tp lama2 aku dah jadi biasa..

cik yah- sakit strok..hnya mulut jerk leh bercakap..tiap2 hari sebelum aku merempit aku akan pastikan makcik siap mandi..(lap2 jerk dgn air suam) dan tukar pampers..pastu aku baringkan dia atas tilam dekat ruang tamu belakang umah aku....lepas abis rempit kol 2 , aku balik n tukar semula lampin pkai buang dia..pasal makan , mak aku yg bg, sbb aku lmbt balik ..cuma mak aku tak larat n tak tahan bau najis org dewasa..lagipun mak aku tak sehat, dia pun tgh sibuk nak buat persediaan haji masa tu ..masa last mak aku nak g haji ngan ayah aku makcik aku kene pindah la sbb aku tak larat nak jaga sorang2 dgn handle kelas merepit lagi aku tak cukup masa..so makcik aku yg kar redong bwk balik kesana..meninggal pun dekat sna..al fatihah buat arwahyarhamah Sariah bte Rebin..amin


nenek - nenek aku nie wlpon kurus ...tp dia nie masih kuat jalan lagi n masih kuat berkebun kalau dia duk umah dia kat yg kat kg tu..aku syg nenek aku sgt,.. sbb dia jerk nenek yg aku ada, peh tu dia nie sporting sgt..klu aku citer bab pakwe... dia dgr n bg komen yg bernas kat aku, kalau pasal belanja..nenek aku tak berkira sgt dgn aku..bukan sbb aku cucu kesygn ..tp aku selalunya tpt nenek mintak tolong klu kesusahan..sepupu aku yg dok ngan nenek tu tak leh harap sgt ..pagi nenek suruh esok baru nak g..ape lah..mencik aku tau ..alfatihah buat arwahyarhamah Hjh Jamiah bte Hj.Tahir...amin


Kesimpulan dr cerita aku iyer la..hormat la org tua..jgn jadi cm aku..aku suka buat muka, bila mak aku suruh( maafkan aku mak)....bila ayah aku suruh rempit aku suka ..sbb aku dpt duit (tu sbb org ckp aku anak bapak)...huhu..jgn jadi mcm aku tau ..jadi la anak yg soleh n solehah k..dan jugak jgn jadi mcm drama kat tb2 semlm tu ..tajuknya "yg tersirat"..

"Ya Allah jadikan la aku anak yg mengenang jasa kedua org tua ku smpai keakhir hayat ku.Amin Yarabbal Alamin"

18 ulasan:

ab geldofg berkata...

yg sakit..sedang diuji oleh NYA...yg sihat juga sedang diuji oleh NYA

eiza in the house.. berkata...

ab- betul tu..dah makan ker?

ab geldofg berkata...

lum..kenapa?...bnyak duit ke nak blanja aku hehehehe..aku mkn bnyak tau hehehehe

eiza in the house.. berkata...

alah tnya pun tak leh..nak belanja boleh ..tp, byr pinjam duit atan leh tak?..

ab geldofg berkata...

ala atan....nanti gf dia marah...kita dua je lah

eiza in the house.. berkata...

ab - yer ker, gf dia garang ekk..ee takutnya..awak belanja la eiza eh..:)

eiza in the house.. berkata...

ab - bila nak mai? :)

ab geldofg berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
eiza in the house.. berkata...

ab- dok mana?

eiza in the house.. berkata...

ab-jhr la..:)

eiza in the house.. berkata...

ab- tak per la, org tak sudi..:(

ab geldofg berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
eiza in the house.. berkata...

ab- ape namanya?

ab geldofg berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
jiwa kaco berkata...

nenek memang baik..
dulu nenek atan spoting
atan hisap rokok dia tak marah
atan mintak duit dia bagi

mak atan pon baik..
dia sgt sayang atan

atok sayang atan
tapi dia tegas

ayah ...
atan tak tau
sebab ayah duduk dengan mak baru

ni la karangan atan cik gu eiza

TuYa : berkata...

aku rindu nenek aku..dah 2 tahun lebih dia meninggal..
mmg tinggal kesan sangat2 dalam hidup aku..sbb aku menyesal sampai skang aku x ngadap dia masa tu..sume tu sbb *SENGAL..sampai ke abis hayat dia,dia asik tnya kat mak aku "ayang mana?nape dia x datang tgk mak tua"?
(aku panggil dia mak tua)..
aku sampai hospital ptg tu bebetul dia dah nazak..sempat pegang tngan dia jap..rasa la genggaman dia walau sesaat..terkilan sangat2 sbb x dapat minta maaf dengan dia..sampai hari ni aku menyesal x sudah..
***hormati mereka yang masih ade..jgn jadi mcm aku..nyesal..nyesal..nyesal..

eddie dewanaga berkata...

teringat arwah atok, gua slalu tgk2 dia dulu, dia ni bekas askar timbalan setia negeri johor, selalu cerita dgn gua pengalaman dia jaga almarhum sultan ismail dulu, paling best bila dia cerita masa ikut tuanku pegi tembak rimau yg kacau org2 kg kat pontian, rimau tu bila jumpa tuanku, terus tunduk, daulat sultan beb, yg mana rimau melawan, dia tembak, yg mana tunduk, tuanku suruh org putih yg ikut dia tu ikat, masuk sangkar letak kat zoo...

eiza in the house.. berkata...

jiwa kaco - ermm..nie nape pendek sgt karangan awak nie..kan sy mintak 360km per jam..ni tak smpai satu km dah stop...atan..atan..

Tuya - tak per..kita jadikan iktibar..yg lepas tu lepas la..mana ada depan mata kita, mak ayah kita tu kita kene jaga..sesal dulu pendptn sesal kemudian tak der guna..

eddie dewanaga - bestnya, dulu2 masa eiza mula2 balik kg pun ade satu nenek dok depan umah eiza, dia suka cerita pasal zaman dolu2 ..kekadang smpai aku nak tertido n leleh air liur dgr cerita dia...tp arwah nenek tu baik..peh tukan yg bestnya dia ade dua cucu kembar lelaki yg hencem..selalu gak aku htr kuih kat umah nenek tu mak aku suh ..so aku skodeng la cucu dia ..hehehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails