01 Januari 2009

Cara Pemakaian Cincin bg Org Islam

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Alikw. sesudah Saidina Ali berkahwin dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Nabi Muhammad Saw.Nabi Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari
1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)

dan jangan memakai pada jari
1] jari tengah
2] jari telunjukNabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yangdilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka dizaman Nabi Lut a.s.

2 ulasan:

jiwa kaco berkata...

sebentuk cincin permata berlian..
untuk ku nak bertunang..
ku suruh ibu ku meminang
pada orang yang ku sayang...

sayang jodoh tak pjg
bahagia hanya sebulan

apa aku merepek ni..

eiza pakai cincin sapa bagi tu

eiza in the house.. berkata...

jiwa kaco -
lahai ciannya..tp semua takdirkan kene byk bersabar, mana tau hari esok ade yg lebih baik..insyallah :)

-merepek ker berkongsi
pengalaman...bak kata aiman "eiza tak kisah"..hehe

- takat nie jari jemariku ini belum disi dengan cincin sesapa pun...kecuali pemberian dr emak dan arwah nenek..tp cicin mak bg dah ilang..sedeynya..;(

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails